Få julegaverne trygt i hus

2. december 2022 | Sikker på nettet| 3 min.
December betyder hygge, julegodter og børn der skråler julesange for fuld hals. For mange betyder december også julegaveræs og masser af onlineshopping. Men der er fire ting, du kan gøre for at dine julegaveindkøb bliver en tryg og god oplevelse. De kommer her – og så er der vist ellers kun tilbage at ønske dig god juleshopping!

1. Kan gaven nå frem til jul?

Du kan godt regne med, at PostNord og de forskellige leveringsfirmaer har rigtig travlt op til jul. Derfor er det en god idé, hvis du køber julegaverne i god tid, så de kan nå frem. Hold øje med om den webshop, du bestiller fra, har skrevet noget særligt om leveringstid i forbindelse med julen. Hvis webshoppen ikke har oplyst om særlige leveringstider til jul, er en god tommelfingerregel at lægge et par dage til webshoppens sædvanlige leveringstid (som plejer at stå under et punkt, der hedder noget i retningen af ”Levering” eller ”Betingelser”). 

 

En webshop har 30 dage til at levere din pakke, medmindre andet er aftalt. Får du ikke pakken inden for de 30 dage, har du ret til at annullere købet. Hvis butikken ikke vil give dig dine penge tilbage, kan du få hjælp gennem NetSikker.

 

Hvis du har bestilt en gave, der ikke når frem til jul, kan du printe et billede af gaven og skrive til modtageren, at gaven er på vej, men ikke er nået frem endnu. Hvis I har mulighed for det, er det en god idé at aftale, hvornår I skal udveksle gaven, så modtageren kan nå at returnere den, hvis der skulle blive brug for det. Hvilket bringer os videre til næste punkt.

2. Kan julegaven byttes?

Det er en god idé at tjekke webshoppens fortrydelsesret. Mange webshops har nemlig udvidet fortrydelsesret i december, så gaven kan nå at blive byttet, hvis den ikke falder i god jord.  

 

Når du køber noget fra en webshop inden for EU, har du ifølge loven 14 dages fortrydelsesret fra den dag, du modtager varen, hvis det vel at mærke drejer sig om fysiske varer (i modsætning til fx billetter til koncerter, sport osv.) og varer, der ikke er specialfremstillede til dig. Så hvis du fortryder dit køb, eller hvis gavens modtager ikke er helt tilfreds, skal du meddele webshoppen, at du fortryder dit køb og gerne vil returnere varen. Du må godt prøve varen inden du bestemmer dig, men du må ikke tage den i brug.  

 

Hvis webshoppen ikke har udvidet fortrydelsesret, kan det hurtigt blive en ærgerlig oplevelse, hvis julegaven fx var et par bukser, som viste sig at være den forkerte størrelse. Så tjek, hvad webshoppen siger om fortrydelsesret, og skriv evt. en e-mail til dem, hvis de kun har de 14 dage, loven giver dig ret til. Måske kan I lave en aftale. 

 

Det er også værd at bemærke, at fortrydelsesret og reklamationsret ikke er det samme. Reklamationsretten giver dig ret til at klage over dit køb, hvis varen er defekt eller går i stykker – og den påvirkes ikke af fortrydelsesretten.  

 

Vigtige frister: 

 

  • Medmindre webshoppen har skrevet andet, har du 14 dage til at meddele, at du vil returnere varen 
  • Herefter har du 14 dage til at sende varen retur. Husk at få en kvittering fra posthuset – når du returnerer, er varen nemlig dit ansvar indtil den er nået frem til webshoppen 
  • Webshoppen har også 14 dage til at tilbageføre pengene til dig – inkl. fragtprisen (standardlevering) for da du købte varen 
  • Medmindre webshoppen tilbyder gratis returnering, er det dig, der skal betale for at sende varen retur 

3. Pas på uventede gebyrer når du handler uden for EU

Nettet flyder over med gode tilbud, men pas på når du handler fra en webshop uden for EU. Det kan nemlig hurtigt blive dyrt, for du skal betale told, moms, punktafgifter og importgebyr oven i varens pris.  

 

For bare få år siden var der en bagatelgrænse på 80 kr. for varer uden for EU. Kostede en vare under 80 kr., skulle du ikke betale moms. Den bagatelgrænse findes ikke længere, så nu skal du betale moms for alt, hvad du køber uden for EU, uanset pris. Det er værd at vide, hvis du har handlet uden for EU for nogle år siden og tænkt, at det da ikke var så slemt.  

 

Du kan læse mere om, hvad det koster på skat.dk.

 

Hvor varen sendes fra, betyder også noget for din ret til at returnere varen, klage eller gøre reklamation. Tjek derfor webshoppen grundigt for at finde ud af, hvor de sender fra – og husk at en webshop godt kan sende fra et land uden for EU selvom den er dansksproget og har en adresse, der slutter med .dk. Hvis du er i tvivl, så kontakt webshoppen og spørg, hvor de sender fra. 

4. Sæt god tid af til gaveindkøbene og gør det hyggeligt

Vi har tidligere skrevet om mange forskellige måder, IT-kriminelle forsøger at svindle folk på nettet. Og særligt en ting går igen på tværs af de forskellige svindelnumre: En del af deres succesrate skyldes, at de fanger folk mens de har travlt eller er i panik.  

 

Så et simpelt og virkelig effektivt råd til at mindske risikoen for at blive svindlet i forbindelse med julegaveindkøbene er simpelthen at tage dig god tid. Endnu bedre, hvis du også gør det lidt hyggeligt, så du ikke føler dig frustreret eller presset til at trykke ’køb’ på en webshop, du ikke er tryg ved. 

 

Sæt dig til rette i en god stol, find en lille skål julegodter frem og gå i gang med at finde julegaverne til dem, du holder af. Læs evt. et par af vores andre artikler om digital tryghed for at blive helt skarp på at gennemskue forskellige former for svindelnumre: 

 

  1. 5 råd til at undgå at blive svindlet på Black Friday
    Både Black Friday og julehandlen er højtid for svindlere på nettet. Denne artikel giver dig gode tips til at spotte et svindelnummer når du køber gaver til dig selv og andre.
  2. Er du blevet snydt på nettet?
    Lær hvad du skal gøre og hvordan du får hjælp, hvis den julegave, du bestilte på nettet er forsinket eller aldrig dukker op.  
  3. Hvis du er blevet snydt af en webshop, er du desværre ikke den eneste
    Rigtig mange danskere har oplevet at blive snydt når de handler på nettet. I denne artikel kan du blive klogere på problemet og få gode tips til mere tryg onlineshopping 

Shop trygt på nettet med NetSikker

Shop trygt på nettet med NetSikker

Husk at du som Telenor-kunde har NetSikker, som giver juridisk og økonomisk hjælp, hvis du bliver snydt af en webshop. Det betyder også, at du kan ringe til HELP Forsikring og få forebyggende rådgivning, hvis du er bekymret for at købe julegaverne på nettet. God julehandel! 

Relaterede artikler

Se alle