Emilie fik en SMS fra banken og fik sig en grim overraskelse

02. juni 2022 | ID-tyveri | 3 min.

”Man følte sig på en eller anden måde lidt nøgen af, at de var kommet så tæt på én, har fået ens oplysninger og brugt ens penge.” Sådan starter Emilie sin historie om da hun pludselig fik stjålet næsten 2.000 kr. fra hendes konto.

Emilie er pædagogstuderende. En dag, hvor hun er til undervisning, får hun en SMS fra sin bank, der gjorde hende bekymret. I beskeden stod der nemlig, at banken havde spærret Emilies kort på baggrund af nogle mistænkelige transaktioner.

 

Da Emilie ringer til banken for at høre, hvad det drejer sig om, svarer de, at det kun drejede sig om et meget lille beløb, og at de allerede har spærret hendes kort, så hun har ikke grund til yderligere bekymring. Banken fortæller også Emilie, at de allerede er i gang med at sende et nyt kort til hende.

 

Emilie var lettet. Men den følelse varede desværre ikke så længe.

Bankens hjælp var mangelfuld

Kort tid senere finder Emilie nemlig ud af, at banken ikke havde fortalt hende hele sandheden. Der var nemlig i virkeligheden foregået flere transaktioner, som tilsammen udgjorde 2.000 kr. – hvilket er ret mange penge at miste for en studerende.

 

Endnu en gang ringer Emilie til banken. Hun fortæller dem, at beløbet er højere end det, de oplyste tidligere, og at hun ikke selv har lavet de transaktioner. Banken beder Emilie om at lave en indsigelse.

 

Emilie spørger, hvad banken vil vurdere på, når de behandler hendes indsigelse, så hun ved om hun kan forvente at få sine penge tilbage. Det kan kvinden i banken, som Emilie talte med, ikke svare på. Hun kan heller ikke svare Emilie på, hvor lang behandlingstiden er på indsigelsen.

 

Da Emilie lægger på, er hun frustreret. Frustreret over at få stjålet de få penge, hun har til rådighed som studerende, og frustreret over bankens manglende hjælp og vilje til at besvare hendes spørgsmål.

De praktiske udfordringer med at få sine penge tilbage er bare én af konsekvenserne ved at få sine betalingsoplysninger misbrugt. For mange er de følelsesmæssige konsekvenser endnu værre. For Emilie var det en grænse, der føltes meget privat, og som hun oplevede blev overskredet, da nogle fremmede mennesker fik adgang til hendes konto.

 

Emilies beskrivelse af, at de følelsesmæssige konsekvenser fylder mindst lige så meget som det at miste penge er noget, de fleste der bliver hacket oplever. Læs mere i vores artikel ”Fra lækket e-mailadresse til ID-tyveri: 4 konsekvenser, det kan få for dig”

”Nu ved jeg ikke hvordan jeg skal passe på”

Emilie har stadig ingen idé om, hvordan hendes betalingsoplysninger blev hacket. Som de fleste af os gør i dag, handler Emilie på nettet med tiltro til, at hendes betalingsoplysninger bliver behandlet sikkert på de hjemmesider hun shopper på.

 

Derfor er det, der frustrerer hende allermest, også at hun nu ikke ved, hvordan hun skal passe på fremover, når hun køber noget på nettet. For hvordan kan man begå sig sikkert på nettet, når man ikke har den fjerneste idé om, hvordan svindlere kommer i besiddelse af ens personlige oplysninger?

 

 

Læs også: ID-tyveri og hackere på nettet

Læs også: Guide: Sådan beskytter du dine passwords

Få hjælp ved ID-tyveri
Få hjælp ved ID-tyveri

Få hjælp ved ID-tyveri

Det kan være utrolig ubehageligt, når nogen anvender dine personoplysninger og misbruger dem. Ingen skal stå alene i denne svære situation. Derfor har Telenor lavet NetSikker Plus – en ID-tyveriforsikring, der sikrer dig hjælp, hvis du bliver udsat for misbrug af dit betalingskort.


NetSikker Plus dækker hele din husstand, og koster 49,-/md.