Vi troede, at situationen var blevet løst... indtil billedet dukkede op igen

15. april 2021 | Digitale krænkelser | 3 min.

Da Richards 14-årige datter oplevede, at et nøgenbillede blev delt på nettet, føltes alt håbløst. Men så fik de hjælp – på dagen.

Det startede med, at min 14-årige datter delte et nøgenbillede med en dreng i skolen via Snapchat.

Han beskriver derefter en situation, som mange danske børn og unge desværre kan genkende sig selv i:

Lige efter hun sendte billedet, så hun, at modtageren tog et skærmbillede. Et par dage senere blev hun konfronteret med billedet fra flere klassekammerater, der havde modtaget det fra drengen, som hun oprindeligt delte billedet med.

Datteren valgte at inddrage sin lærer, som sendte hende videre til en sygeplejerske – her fik hun at vide, at hun skulle fortælle det til sine forældre:

"Det var noget, hun var tilbageholdende med at gøre - naturligt nok. Først da vi fandt ud af det, havde vi en lang snak med skoleinspektøren, der lovede at tage fat i forældrene til drengen, som delte billedet. Men billedet var allerede delt med mange. Ifølge inspektøren var det ikke første gang, at sådan noget var sket på skolen – og nok ikke sidste gang" fortæller Richard.

Eftersom at alle de involverede gik på skolen, var inspektøren i stand til at rydde op i situationen hurtigt gennem samtaler med de relevante elever og deres forældre:

Vi troede, at situationen var blevet løst... indtil billedet dukkede op igen. Denne gang blev det delt af en dreng, som ikke gik på samme skole som min datter, og så kunne inspektøren ikke gøre så meget.

Hvad gør man i sådan en situation?

Denne gang valgte datteren at fortælle det derhjemme med det samme. ”Vi kender til mange unge mennesker, der har været udsat for lignende hændelser, og som ikke har fået hjælp” forklarer Richard.

 

Richard og hans datter fik hjælp til sagen igennem HELP Forsikring.

Hjælp samme dag

Advokaten fra HELP forsikring indhentede kontaktoplysninger på drengen, der havde delt billedet. Advokaten havde dialogen på vegne af Richard og hans datter. De aftalte også, hvorvidt de i sidste ende ville anmelde hændelsen: "Jeg tror, at det er spild af tid at anmelde en mindreårig - han var nok kun 14-15 år. Så vi blev enige om, at advokaten skulle kontakte forældrene, og at vi ville gå videre med sagen, hvis det ikke sluttede" siger Richard.

 

Billedet blev fjernet med det samme. Advokaten kontaktede drengens forældre, som var overraskede over, at deres søn havde delt nøgenbilleder. Da advokaten ringede til hans mor, tjekkede hun sin søns telefon og fandt billedet af pigen. I løbet af de næste par dage havde Richard og hans datter modtaget undskyldninger fra både drengen og hans forældre.

Lettet og meget glad

"Den hjælp vi har fået via HELP forsikring, har været fantastisk. For at være ærlig havde jeg ikke meget tro på, at det ville lykkedes - sådanne juridiske ting tager ofte lang tid og er en krævende proces. Men det blev ordnet allerede samme dag - og advokaten var så hjælpsom! Man kan roligt sige, at jeg er meget glad for, at alt gik så godt" siger Richard.

Datteren er også meget tilfreds med, hvordan sagen blev taget hånd om og løst på meget kort tid. Richard fortæller:

Hun følte sig meget frustreret, mens det hele stod på, og hun skammede sig. Siden sagen blev løst, har vi talt meget om konsekvenserne af at dele ting online. I dag tænker hun ikke meget over selve sagen, men har lært meget af den uheldige situation.

Hvad er NetSikker?

Hvad er NetSikker?

NetSikker sikrer dig hjælp, hvis du skulle blive udsat for digitale krænkelser på internettet - fx uønsket deling af private billeder. NetSikker er en service, der ydes i samarbejde med HELP Forsikring, og som er inkluderet i alle Telenors mobilabonnementer.