Hele familien blev ramt, da teenagedatter fik delt nøgenbillede uden samtykke

15. April 2021 | Digitale krænkelser | 3 min.

Et afslørende billede af Peters teenagedatter, der blev delt på sociale medier, blev startskuddet til en svær og turbulent tid for hele familien. Her er hans erfaringer med et problem, som brugen af mobiltelefoner og sociale medier kan give mange unge. Peter er et fiktivt navn, da han ønsker at være anonym.

Det var en meget ny og ukendt virkelighed, der ramte Peter, hans hustru og deres to børn, da et nøgenbillede af deres teenagedatter først blev delt i hendes vennekreds og dernæst over hele landet via sociale medier. Det åbnede døren til en helt ny medievirkelighed, han ikke kendte til. Peter fortæller:

Som forældre er det svært at forstå. Vi var ikke vant til, at alle havde kameraer, da vi selv gik til fester som teenagere.

Brugen af sociale medier udstiller den kløft, der er mellem unge og deres forældre, mener Peter. Det er ukendt territorium for mange, hvor faldgruberne både er store og svære at forudse.

Vidste du at...

46% af forældre ved ikke, om deres børn har været udsat for digitale krænkelser.

 

Kilde: Undersøgelse foretaget af Norstat på vegne af Telenor, 2021

Flove og rystede forældre

I første omgang kontaktede Peter forældrene til flere af de unge, der havde delt billedet af hans datter. Forældrene havde svært ved at forestille sig, at deres børn kunne gøre den slags.

Når vi talte stille og roligt med forældrene, var de i 99 ud af 100 tilfælde rystede og lydhøre og gjorde noget ved det, så det stoppede. Mit indtryk var, at der helt sikkert var mange forældre, for hvem dette var en øjenåbner. Men omvendt må man sige, at hvis det først er kommet ud på de sociale medier, så kan du ikke styre det.

På trods af at Peter og hans hustru kontaktede forældrene til de børn, der lagde billedet op, blev billedet ved med at dukke op på sociale medier. Derfor gik de videre med sagen til politiet. 

Brug for hjælp

Familien var på bar bund i forhold til håndteringen af sagen. Hvad gjorde man egentlig, hvad var reglerne og hvad var mulighederne? De tog derfor kontakt til en advokat og senere også politiet. Familien fik ikke meget hjælp fra politiet: ”Vi talte med en ældre betjent, som ikke lod til at have den store erfaring eller interesse i denne type sager om delinger” siger Peter.

Store konsekvenser for familien

I håbet om at stoppe delingerne valgte familien at medvirke i et par artikler om sagen. Det positive var, at der kom fokus på emnet – den ulovlige deling af billeder blandt unge – men det negative var, at venner, familie, arbejdskolleger og bekendte pludselig havde en holdning til, hvad Peter og hans hustru burde have gjort. Selv folk de ikke kendte, men som havde læst historien, følte, at de skulle give deres besyv med. Det ramte hårdt:

Vi blev kontaktet på alle tidspunkter af døgnet af alle mulige mennesker, der havde en holdning. Jeg måtte helt opgive at tage telefonen, hvis jeg ikke kendte nummeret, og min hustru endte med at blive sygemeldt. Hun sagde senere op for at gå hjemme og hjælpe vores datter, som måtte skifte skole.

Det har også ramt børnene, som har ændret adfærd. ”Vores datter har fået angst af det og stoppede eksempelvis med at tage bussen, fordi der var nogen, som kiggede på hende. Det var der nok ikke altid, men det følte hun. Begge vores børn har også lidt svært ved at klæde om til eksempelvis sport på grund af sagen” siger han.

  • Husk at det aldrig er din skyld, hvis du får delt et billede uden samtykke.
  • Sørg for at dokumentere krænkelsen ved at tage et screenshot af delingen, så du kan dokumentere den ulovlige deling til politiet.
  • Hvis billedet er delt på sociale medier, kan du anmelde det til det pågældende medie.

Familien - og især teenageren - følte at stå meget alene med de digitale krænkelser. HELP Forsikring hjalp familien med at begrænse delingerne på sociale medier, anmelde det krænkende indhold til medierne og kontakte krænkerne direkte med det krav om, at billedet skulle slettes.  

Ingen skal stå alene ved digitale krænkelser

Ingen skal stå alene ved digitale krænkelser

Det kan være utrolig svært at tale om, hvis der er blevet delt et krænkende billede. Derfor er NetSikker inkluderet i dit mobilabonnement hos Telenor. Så står du aldrig alene, hvis du bliver udsat for digitale krænkelser. NetSikker er en service, der udbydes i samarbejde med HELP Forsikring.