Telenor Global Privacy Notice

Hurtig intro til, hvilke data Telenor har om dig

Generelt

Vi værdsætter dit privatliv og tager beskyttelsen af dine personoplysninger meget seriøst. Derfor er det vigtigt for os, at du forstår, hvordan vi indsamler og behandler dine personoplysninger.

Denne meddelelse om behandling af personoplysninger vedrører den behandling af personoplysninger, der sker, når vi indsamler oplysninger om dig, samt når du bruger vores tjenester, herunder vores hjemmesider. Meddelelsen forklarer, hvilke personoplysninger vi indsamler om dig; hvorfor de indsamles; hvordan de indsamles, samt hvordan oplysningerne behandles. Meddelelsen forklarer også dine rettigheder i forhold til dine personoplysninger, og hvordan du kan udøve disse rettigheder.

Denne meddelelse skal læses i sammenhæng med servicevilkårene for den pågældende tjeneste du bruger, som kan angive yderligere servicespecifikke vilkår vedrørende de personoplysninger, som vi indsamler om dig.

Nøgleprincipper

Telenors politik omkring behandling af personoplysninger kan opsummeres som følger:

  • Vi er åbne omkring, hvordan vi indsamler og bruger dine personoplysninger.
  • Vi bruger dine personoplysninger til at give dig bedre og mere relevante tjenester.
  • Vi tager altid foranstaltninger for at sikre, at vi opbevarer dine personoplysninger på en sikker måde.

Vi mener, at alle vores kunder skal have de samme standarder for beskyttelse af personoplysninger. Derfor anvender vi vores nøgleprincipper for privatlivets fred i alle lande, hvor vi opererer, også selv om den lokale lovgivning fastsætter lavere standarder for beskyttelse af personoplysninger. Vi behandler altid dine personoplysninger i overensstemmelse med følgende nøgleprincipper:

  1. Vi behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med denne meddelelse om behandling af personoplysninger samt gældende love.
  2. Vi fortæller dig, hvilke personoplysninger vi indsamler om dig, samt hvorfor og hvordan vi indsamler og behandler disse oplysninger. Der vil ikke være nogen overraskelser.
  3. Vi behandler kun dine personoplysninger til legitime formål, og kun så længe det er nødvendigt for at opnå disse formål, eller så længe det ellers er påkrævet af gældende lovgivning at opbevare dem.
  4. Vi gør det muligt for dig at træffe relevante valg og kontrollere vores behandling af dine personoplysninger, ikke kun når vi skal gøre det i henhold til gældende lovgivning, men også under andre omstændigheder, hvor vi finder det hensigtsmæssigt og teknisk muligt.
  5. Vi respekterer de rettigheder til beskyttelse af personoplysninger, som du har i henhold til gældende lovgivning. Herunder din ret til at få adgang til de personoplysninger, som vi opbevarer om dig, rette dem samt holde dem opdateret.
  6. Vi træffer passende sikkerhedsforanstaltninger for at sikre, at dine personoplysninger er sikret.
  7. Vi træffer passende foranstaltninger for at sikre, at dine personoplysninger er tilstrækkeligt beskyttet, uanset hvor i verden, vi behandler dem.

Hvem er den juridiske ansvarlige part?

Telenor afgør, til hvilket formål dine personoplysninger indsamles og behandles, og Telenor er derfor ”dataansvarlig” som defineret i EU lovgivningen. Telenor er juridisk ansvarlig for at sikre, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne meddelelse om behandling af personoplysninger, herunder vores nøgleprincipper samt gældende lov.

Når vi deler dine personoplysninger med et andet koncernselskab i overensstemmelse med afsnittet om Hvordan vi bruger dine personoplysninger nedenfor, kan det koncernselskab, som vi deler dine personoplysninger med, også afgøre til hvilke formål og med hvilke midler dine personoplysninger behandles. Det andet koncernselskab er ligeledes juridisk ansvarlig for at sikre, at de personoplysninger, der er blevet delt med dem, behandles i overensstemmelse med denne meddelelse om behandling af personoplysninger, herunder vores nøgleprincipper samt gældende lov.

Hvordan vi indsamler dine personoplysninger

Vi indsamler dine personoplysninger på tre måder:

  1. Oplysninger, som du selv giver os, f.eks. når du opretter abonnement på vores tjenester
  2. Oplysninger, som vi indsamler automatisk, når du bruger vores tjenester
  3. Oplysninger, som vi måtte få om dig fra tredjepart

Vi forklarer nedenfor, hvilke personoplysninger vi typisk indsamler om dig på disse tre måder.

For nogle af vores tjenester – f.eks. finansielle tjenester, musik- eller videokonferencetjenester – kan det være nødvendigt at indsamle yderligere personoplysninger om dig, og/eller indsamle personoplysninger på andre måder og/eller til formål, som gælder specifikt for den pågældende tjeneste. I sådanne tilfælde forklarer vores relevante produktvilkår de tjenestespecifikke særlige vilkår for behandling af personoplysninger. Når du abonnerer på en af vores tjenester, får du mulighed for at gennemgå produktvilkårene og vil blive bedt om at angive, at du accepterer dem.

Når du tilmelder dig en af vores tjenester, eller når du modtager en af vores tjenester, kan du give os visse personoplysninger. 

 

Disse oplysninger kan omfatte:

  • Dit navn, telefonnummer, e-mailadresse, postadresse, fødselsdato, køn og andre oplysninger som du giver os, når du registrerer dig for at modtage en af vores tjenester i en butik, online eller via telefon.

  • Kredit- eller betalingskortoplysninger, bankkontonummer og registreringsnummer eller andre bank- eller betalingsoplysninger samt beløb, datoer og tidspunkter for eventuelle betalinger, du foretager til os.

  • Dine præferencer vedrørende de tjenester, som vi leverer. Dette indsamles normalt via dine tjenesteindstillinger, når du konfigurerer tjenesten.

  • Oplysninger om din kundekonto hos os, f.eks. den type kontrakt, du har hos os, enhver tjeneste du har abonneret på, samt tidspunkter for eventuelle betalinger - både forfaldne og indkomne.

  • Optegnelse over din kontakt med os, f.eks. et notat eller optagelse af et opkald, du har foretaget til et af vores kontaktcentre; en e-mail eller et brev, du sender til os; oplysninger om eventuelle kundeserviceforespørgsler, som du har foretaget eller feedback, som du har givet os.

  • Oplysninger om vores kommunikation med dig, f.eks. dine henvendelser til kundeservice, eller feedback, som du har givet os.

  • De kontaktoplysninger du giver os, hvis du vælger at modtage nyheder og opdateringer fra os.

  • Kontaktoplysninger og andre oplysninger, såsom demografiske oplysninger om dig og din husstand, som du giver os, når du accepterer at deltage i nogle af vores konkurrencer, præmietrækninger, forbrugerundersøgelser eller forbrugerpaneler, eller når du giver os feedback vedrørende vores produkter og tjenester.

  • Nogle af de tjenester, der leveres på vores hjemmesider, såsom Mit Telenor kræver, at du har en onlinekonto hos os. Hvis du opretter en onlinekonto, vil vi bede dig om at give os visse personoplysninger, som f.eks. dit navn, telefonnummer, e-mailadresse, samt oprette en unik adgangskode til din konto. Generelt giver disse tjenester dig mulighed for at angive en registreret ejer – en person, som er ansvarlig for betalinger – samt én eller flere brugere. Hvis du vælger at lade andre personer, såsom familiemedlemmer, bruge din konto, skal du bede dem om at læse denne meddelelse om behandling af personoplysninger.

Når du bruger vores tjenester, indsamler vi automatisk information om dig og din enhed. De oplysninger vi automatisk indsamler varierer afhængig af tjenesten og den enhed, som du bruger til at få adgang til, og/eller fra hvilken du har gavn af vores tjeneste.
Vi indsamler oplysninger om typen af enhed og software som du bruger til at få adgang til vores tjenester, f.eks. om du bruger en iPhone eller Samsung-telefon, og hvilket operativsystem der kører på din enhed.

 

Når du bruger vores telekommunikationstjenester, indsamler vi automatisk information om din kommunikation, herunder:

  • De telefonnumre, du ringer/skriver til, eller som ringer/skriver til dig.

  • Dato og klokkeslæt for opkald og beskeder, som du sender eller modtager.

  • Varigheden af indkommende opkald og opkald foretaget gennem vores netværk.

  • Din omtrentlige placering på det tidspunkt, hvor disse meddelelser finder sted, som beskrevet nærmere i afsnittet om lokationsdata nedenfor.

  • Dine browseroplysninger, som beskrevet nærmere i afsnittet om Cookies nedenfor.

  • Det serviceniveau, som du modtager fra os.

 

Når du besøger en af vores hjemmesider og/eller bruger en af vores onlinetjenester, indsamler vi oplysninger om din enhed og din brug af vores onlinetjenester.

 

Disse oplysninger omfatter typisk:

  • IP adressen fra din terminal eller enhed, såsom din PC, laptop eller smartphone.

  • Oplysninger om dit terminaludstyr eller enhedsmodel og indstillinger

  • Netværksoplysninger

  • Detaljer om hvornår, hvor og hvordan du brugte tjenesten.

 

Når du besøger en af vores hjemmesider og/eller bruger en af vores onlinetjenester, indsamler vi muligvis også følgende oplysninger:

  • Log-in oplysninger.

  • Browsertype og -versioner.

  • Browser plug-in typer og -versioner.

  • Operativsystemer og platforme.

  • Oplysninger omkring dit besøg, herunder hvilke hjemmesider der første dig til vores hjemmeside, de undersider, som du besøger på vores hjemmeside, samt hjemmesider du besøger fra vores hjemmeside.

  • Oplysninger omkring tjenester og produkter du har set på, eller søgt efter på vores hjemmeside.

  • Fejl ved downloading.

  • Længden af besøg på bestemte sider, og hvordan du interagerede med disse sider.

 

De oplysninger vi indsamler automatisk, når du bruger vores hjemmeside og/eller onlinetjenester, er indsamlet via cookies og lignende teknologi.

Vi indsamler oplysninger, når vi forbinder vores digitale tjenester med tjenester fra tredjeparter, f.eks. når du har givet os dit samtykke, og vi integrerer vores tjenester med sociale netværk, såsom Facebook, Instagram eller Twitter.

 

Disse oplysninger omfatter typisk:

Visse generelle oplysninger såsom de ovenfor beskrevne oplysninger (herunder f.eks. oplysninger du giver os, når du tilmelder dig en tjeneste; oplysninger vi indsamler automatisk, når du bruger vores tjenester (herunder f.eks. IP-adresse og oplysninger om din enhed); lokationsdata, som vi indsamler, når du bruger lokationsbaserede tjenester; og andre oplysninger, du giver os, eller som vi indsamler på grundlag af dit samtykke eller som tilladt i henhold til gældende lovgivning).

Visse tjenestespecifikke oplysninger, såsom f.eks. oplysninger, der er nødvendige for at gøre det muligt for os at forbinde dine Telenor-loginoplysninger til tredjeparts tjenesters loginoplysninger. 

 

Vi indsamler indimellem personoplysninger om dig fra tredjepart i forbindelse med de tjenester, som vi leverer til dig. Vi vil kun gøre dette, når du har givet os dit samtykke, eller når dette er påkrævet af os, eller når det i øvrigt er tilladt at gøre det i henhold til gældende lovgivning.

 

Som eksempel kan nævnes; når du køber produkter, eller bruger tjenester hos os, hvor vi kan få indhentet kreditoplysninger om dig fra eksterne kreditrapporteringsbureauer i forbindelse med kundegodkendelse og kreditrelaterede beslutninger. Vi arbejder også tæt sammen med tredjeparter (herunder f.eks. samarbejdspartnere, underentreprenører, betalingstjenester, leveringstjenester, annonceringsnetværk, analytikerleverandører, søgeinformationsudbydere, kreditreferencemyndigheder) og kan modtage oplysninger om dig fra dem.

 

Hvis du bruger dine oplysninger fra de sociale medier til at logge ind , eller hvis du på anden måde interagerer med en Telenor-hjemmeside eller et Telenor-tilbud, kan vi indsamle oplysninger om din sociale medieprofil, såsom dine interesser, dine ”likes” og din venneliste. Du kan styre denne dataindsamling via de muligheder, som din sociale medieudbyder stiller til rådighed på din sociale mediekonto.

 

Vi kan kombinere de personoplysninger, som vi modtager fra andre kilder, med personoplysninger, som du giver os samt de oplysninger, som vi automatisk indsamler om dig.

Hvordan vi indsamler lokationsdata

Vi indsamler oplysninger omkring din placering i følgende tilfælde:

  • Når du bruger vores telekommunikationstjenester. For eksempel indsamler vi celle id, som er information om placering af din enhed på vores netværk, der viser din omtrentlige geografiske placering. Vi skal kende din omtrentlige placering, så vi kan levere mobile teletjenester til dig.
  • - Når du bruger vores lokationsbaserede tjenester, eller når du modtager lokationsbaserede tilbud, og du har givet os dit samtykke til at behandle dine positionsdata til disse formål. Afhængig af den lokationsbaserede tjeneste eller det tilbud, som du bruger, samt din position inden for vores netværk, kan vi muligvis bruge dit celle id og/eller anden positionsdata genereret af Global Positioning System (GPS). GPS-data viser meget mere præcise oplysninger om din geografiske placering. Til disse formål kan vi også bruge geo-fencing teknikker til at bestemme, hvornår din enhed indtræder i et bestemt geografisk område.

Hvordan vi bruger dine personoplysninger

Vi bruger dine personoplysninger til at tilbyde vores tjenester til dig; til support og til at forbedre vores tjenester; til at tilbyde mere personlige og relevante tjenester; og til at sende dig information om de tjenester, som vi leverer til dig.

Vi kan også behandle dine personoplysninger for at kontakte dig fra tid til anden med spændende nyheder og tilbud som dette er beskrevet i afsnittet om Hvordan vi bruger dine personoplysninger til markedsføringsformål nedenfor.

Vi bruger også dine personoplysninger til at:

  • Håndtere din kunderelation med os, administrere og udføre dine ordrer, sende fakturaer omkring køb og opkræve betalinger for vores tjenester.
  • Kommunikere med dig om de tjenester, vi leverer til dig; sende dig beskeder om køb og omkring fejl i vores tjenester; og til at svare dig på dine spørgsmål og din feedback.
  • Justere tjenesterne efter din alder, herunder for at gennemføre forældrekontrol.
  • Give dig et overblik over de tjenester samt dele af en tjeneste, du har været eller er bruger på; fortælle dig om ændringer i vores tjenester og vores servicevilkår; minde dig om de fordele, du har som en del af dine tjenester; og rådgive dig omkring hvordan du bruger vores tjenester for at sikre, at du får den bedste værdi ud af det.
  • Gøre vores tjenester og kommunikation mere relevant for dig, herunder ved at oprette kundeprofiler, tilbyde dig personligt indhold, og lave anbefalinger, som er relevante for dig.
  • Overvåge og registrere vores kommunikation med dig og bruge disse oplysninger til undervisningsformål og kvalitetssikring; registrere detaljer om de produkter og tjenester, som du bestiller hos os, eller taler med os om dine ordrer eller de tjenester, du modtager.
  • Administrere vores tjenester til interne operationer, herunder fejlfinding, netværksstyring og netværksoptimering, så vi kan give dig og vores andre kunder en bedre kundeoplevelse.
  • Sørge for, at indholdet fra vores hjemmeside præsenteres på den mest effektive måde for dig og dine enheder, så du kan få mest muligt ud af de tjenester, du har abonneret på.
  • Måle og forstå effektiviteten af reklamer, vi giver til dig og andre og levere relevante reklamer til dig og andre.
  • Lave forslag og anbefalinger til dig og andre brugere af vores tjenester om produkter eller tjenester, der kan interessere dig eller dem.
  • Beskytte og holde vores tjenester og netværk sikre og sørge for sikkerhed for dig og vores medarbejdere.
  • Undersøge, forebygge eller tage handling i forbindelse med ulovlige aktiviteter og overtrædelser af vores servicevilkår og/eller gældende lovgivning.
  • Overholde vores lovgivningsmæssige og regulatoriske forpligtelser.
  • Udføre et kredittjek for at vurdere din anmodning om oprettelse af et abonnement.

Anonymisering (pseudonymisering) af dine personoplysninger og brug af sådan data til statistik og analyse

Vi anvender vores kunders data i anonymiseret form til udarbejdelse af statistikker og analyser.

I tekniske termer pseudonymiserer vi dine personoplysninger, hvilket betyder, at oplysningerne kan behandles på en sådan måde, at disse ikke længere kan henføres til dig uden brug af supplerende oplysninger. Evt. supplerende oplysninger vil blive opbevaret separat og underlagt særlige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre, at det ikke er muligt at henføre personoplysningerne tilbage til dig.

I det omfang det kan påvises, at oplysningerne ikke kan identificere en konkret kunde, vil vi – i overensstemmelse med de gældende regler – ikke være forpligtet til at indhente eller behandle yderligere oplysninger for at kunne opnå identifikation. I sådanne tilfælde vil reglerne om de registreredes rettigheder som nærmere beskrevet nedenfor under afsnittet "Dine rettigheder" (herunder indsigtsretten, retten til sletning mv.), ikke finde anvendelse, medmindre du som kunde selv kan frembringe yderligere oplysninger, som gør identifikation mulig.

I den forbindelse bruger vi dine personoplysninger til at:

  • Anonymisere/pseudonymisere data for at oprette aggregerede statistikker om vores salg, tjenester, kunder, netværkstrafik og lokationsmønstre.
  • Levere sådanne aggregerede statistikker til tredjepart, enten i anonymiseret form eller i form af en generel score. Sådanne aggregerede statistikker indeholder ikke oplysninger, som kan identificere dig ved brug af midler, der med rimelighed kan tænkes bragt i anvendelse af os eller en anden person.
  • Kombinere sådan aggregeret data med data fra tredjeparter.
  • Undersøge og analysere vores kunders brug af vores netværk og tjenester på anonym eller personaliseret basis for at identificere generelle trends, forbedre vores forståelse af vores kunders adfærd og samarbejde med tredjeparter om at udvikle nye tjenester til vores kunder og tilpasse de tjenester, vi tilbyder til dig.

Vi foretager pseudonymisering på baggrund af legitime interesser, såsom statistik og markedsanalyse samt udvikling af nye forretningsmodeller og nye samarbejdsforhold med tredjeparter mv. Vi har i den forbindelse foretaget en interesseafvejning, og din interesse som kunde hos os anses under disse omstændigheder for at vige for vores legitime interesser til at pseudonymisere data. Vi har i denne afvejning særligt lagt vægt på, at pseudonymisering anses for en hensigtsmæssig og forsvarlig sikkerhedsforanstaltning i tilfælde, hvor behandlingen vedrører data, hvor identifikation af dig som kunde ikke længere er nødvendig, og at behandlingen er yderst begrænset og anses ikke at være af indgribende karakter.

Sletning af de pseudonymiserede data sker hurtigst muligt efter, at dataene ikke længere er nødvendige til de formål, der er beskrevet ovenfor.

Dine oplysninger vil endvidere blive underlagt profilering, som vil ske ved, at dine data i pseudonymiseret form vil blive opdelt i kategorier baseret på statistiske forudsigelser og generelle scores. Dette gøres for at tilføje dine pseudonymiserede oplysninger supplerende værdi, både for os og for eventuelle tredjeparter, som alene vil modtage sådanne data enten i anonymiseret form eller i form af en score. Formålet med denne profilering er at kunne lave mere målrettet og dermed mere brugbar markedsføring til dig, naturligvis under forudsætning af, at du har givet samtykke til at modtage sådan markedsføring.

Hvordan vi deler og videregiver dine personoplysninger

Vi kan dele dine personoplysninger med koncernforbundne selskaber for at behandle det til de formål, der er angivet i afsnittet om ”Hvordan vi bruger dine personoplysninger” ovenfor. Vores koncernselskaber kan behandle disse personoplysninger enten til egne formål eller på vores vegne, og de vil altid behandle oplysningerne i overensstemmelse med denne meddelelse om behandling af personoplysninger og gældende lovgivning.

Vi bruger partnere og serviceudbydere til en række forretningsmæssige formål, som f.eks. at hjælpe os med at tilbyde, levere, opkræve, reparere og forbedre vores tjenester. I sådanne tilfælde kan det være nødvendigt at videregive dine personoplysninger til disse tredjeparter.
Vi vil typisk dele dine personoplysninger med tredjepart, når:

  • Det er nødvendigt at involvere en tredjepartspartner, agent eller anden serviceudbyder for at muliggøre eller udvide vores tjenester, så vi kan yde en bedre service til dig.
  • Vi inddrager tjenesteudbydere eller andre databehandlere, som behandler dine personoplysninger på vores vegne og efter vores instruks. I sådanne tilfælde vil vi foretage foranstaltninger til at sikre, at dine personoplysninger forbliver beskyttet, og at de tredjeparter, som vi deler oplysninger med, behandler det i overensstemmelse med vores instruktioner og ikke bruger det til egne formål.
  • Vi deler oplysninger med tredjeparter, der leverer tjenester (såsom sociale netværk), som du har valgt at forbinde med vores ydelser, i det omfang en sådan deling er nødvendig for at gøre det muligt for dig at bruge disse tjenester.

  • Du anmoder om, at vi deler dine personoplysninger med en tredjepart i overensstemmelse med vores meddelelse om behandling af personoplysninger.

  • Du har givet os dit samtykke til at dele dine personoplysninger.

  • Vi er påkrævet eller det er tilladt af lovgivning at udlevere dine personoplysninger, f.eks. for at beskytte dig, os eller anden part mod skade, eller når det kræves af os ved dom, en retskendelse eller et andet lovmæssigt krav at videregive dine personoplysninger til retshåndhævende myndigheder, domstole eller andre offentlige myndigheder.

  • Hvis vi beslutter at sælge, købe, fusionere eller på anden vis omorganisere vores forretning, kan vi dele dine personoplysninger med potentielle eller faktiske købere, sælgere eller partnere og deres rådgivere.

 

Vi er desuden forpligtet til at videregive visse af dine personoplysninger til telefonoplysningstjenester, medmindre du har fortalt os, at du ikke vil have os til at offentliggøre sådanne oplysninger.

 

Når vi deler dine personoplysninger vil vi træffe passende foranstaltninger til at sikre, at modtageren beskytter dit privatliv, bevarer dine personoplysninger sikkert og behandler dem i overensstemmelse med gældende lovgivning. Sådanne foranstaltninger kan omfatte indgåelse af passende kontrakter med tredjeparter.

 

Vi vil ikke sælge dine personoplysninger til tredjepart uden dit samtykke.

Hvordan vi bruger dine personoplysninger til markedsføringsformål

Vi vil gerne øge den værdi, du får af at være Telenor-kunde og give dig mere relevant information om produkter og tjenester. Derfor kan vi og udvalgte tredjeparter, med dit samtykke, bruge dine personoplysninger til at sende dig markedsføringsmateriale vedrørende produkter og tjenester baseret på dine præferencer og interesser. Du bestemmer, hvordan vi bruger dine personoplysninger til markedsføringsformål. Dette indebærer, at vi vil indhente dit samtykke, når loven kræver det, inden vi bruger dine personoplysninger til markedsføringsformål. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte kundeservice.

Bemærk, at hvis du trækker dit samtykke tilbage, vil vi stoppe med at sende dig markedsføringsmateriale, men vi vil fortsat sende dig meddelelser, der vedrører de tjenester, vi leverer til dig (de såkaldte servicemeddelelser).

Hvordan vi bruger cookies og lignende teknologi

Vi indsamler oplysninger automatisk ved brug af cookies, web beacons (også kaldet clear GIFs eller pixel tags) og lignende teknologier.

En cookie er en tekstfil, der indeholder små mængder information, som et websted kan sende til din browser, og som efterfølgende kan gemmes på din computer som et anonymt tag, der identificerer din computer, men ikke dig.

Vores hjemmesider bruger cookies til at forbedre din brugeroplevelse, når du besøger vores websites, og til at indsamle oplysninger om dine brugermønstre og interesser, så vi kan vise dig onlineannoncer, der er relevante for dine interesser, når du vender tilbage til hjemmesiden. Du kan indstille din browser til at underrette dig, før du modtager en cookie, hvilket giver dig chancen for at beslutte, om du vil acceptere den. Du kan også indstille din browser til at deaktivere cookies. Hvis du gør dette, fungerer nogle af vores hjemmesider muligvis ikke korrekt. Vi bruger også cookies og lignende teknologier til analyse og annoncering.

For de fleste typer af cookies, herunder dem, vi bruger til reklameformål, har du ret til at fortælle os, at du ikke vil have, at vi anvender dem, når du besøger vores hjemmesider. Hvis du fravælger cookies, som vi bruger til reklameformål, stopper vi med at bruge cookies, men du skal være opmærksom på, at dette ikke betyder, at du ikke vil se annoncer, når du besøger vores websites. Det betyder kun, at de annoncer, du vil se, ikke vil være skræddersyet til dine interesser.

Hvis du vil have mere information om vores brug af cookies, og hvordan du kan fravælge dem kan du læse vores Meddelelse om Cookies. Hvis du vil vide mere om cookies, skal du tjekke www.aboutcookies.org

Et pixel tag, også kendt som et clear GIF eller web beacon, er et usynligt tag, som vi kan placere på visse sider på vores hjemmeside. Når du besøger disse sider, genererer det pågældende pixel tag en generisk meddelelse om det pågældende besøg. Normalt arbejder disse pixel tags sammen med cookies og registrerer, når en computer besøger en side. Hvis du slukker for cookies, registrerer pixeltag’en simpelthen et anonymt besøg på webstedet.

En "smart pixel" er en lille grafikfil, der indeholder en unik identifikator, der er indlejret i en e-mail. Vi kan bruge smart pixels i vores e-mail-kampagner eller nyhedsbreve. De giver os mulighed for at spore, om e-mailen blev åbnet med succes og til at registrere visse oplysninger om modtagerens aktiviteter. Brugere, der har indstillet deres e-mail-kontos software til at nægte automatiske overførsler af billeder inden for de e-mails, de modtager, bliver ikke serveret vores smart pixel, medmindre de aktivt vælger at downloade billederne i e-mailen (mange e-mail-konti er som standard indstillet til at nægte automatiske download af billeder).

Hvor lang tid vi beholder dine personoplysninger

Vi vil ikke beholde dine personoplysninger længere end nødvendigt for det formål, for hvilket de er indsamlet, medmindre vi ved lov er forpligtet til at opbevare det længere end det.

Hvordan vi beskytter dine personoplysninger

Vi har et netværk af privacy officers på tværs af vores koncernselskaber. Deres job er at sikre, at behandlingen af dine personoplysninger altid overholder denne meddelelse om behandling af personoplysninger og gældende lovgivning.

Vi har indført passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte dine personoplysninger mod uautoriseret adgang, indsamling, brug, offentliggørelse, kopiering, ændring eller bortskaffelse. Vores specialiserede sikkerhedshold gennemgår disse sikkerhedsforanstaltninger regelmæssigt.

Når vi bruger tjenesteudbydere eller andre databehandlere til at behandle personoplysninger på vores vegne, kræver vi, at de følger vores instruktioner og anvender passende sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte de personoplysninger, som de behandler på vores vegne.

Når du logger ind på din konto for at bruge vores tjenester med dit telefonnummer eller brugernavn og adgangskode, krypteres alle data ved hjælp af teknikker, der er designet til at give kommunikationssikkerhed, som for eksempel TLS-kryptering (Transport Layer Security) og Secure Socket Layer (SSL). Vi anvender sådanne teknikker på alle vores hjemmesider, hvor vi indsamler personoplysninger. For at foretage indkøb fra disse websider skal du bruge en TLS- eller SSL-aktiveret browser såsom Internet Explorer, Safari, Firefox eller Chrome. Dette sikrer, at dine personoplysninger forbliver fortrolige og beskyttet, hvis de overføres via internettet.

Hvis du anvender et brugernavn og adgangskode for at få adgang til vores tjenester, er du ansvarlig for at holde dem sikre og fortrolige. Hvis du har logget ind på din konto og været inaktiv i nogen tid, logges du automatisk ud af kontoen igen. Dette sker for at holde dine oplysninger sikre og for at beskytte din konto mod uautoriseret adgang.

Dataeksport

Vores telekommunikationsnetværk er internationalt, og Telenor opererer i 13 lande. Vi bruger også partnere og serviceudbydere i flere andre lande og den tekniske infrastruktur (såsom servere), som vi og/eller vores partnere og serviceudbydere bruger til at levere bestemte tjenester (f.eks. vores digitale tjenester), kan være placeret i andre lande end dér, hvor du normalt bruger vores tjenester.

Dette betyder, at vi i nogle tilfælde vil overføre dine personoplysninger til andre lande end dér, hvor du normalt bruger vores tjenester og uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde ("EEA"), således at de kan behandles et centralt sted. Sådanne lande har muligvis ikke det samme beskyttelsesniveau som det land, hvor du normalt bruger vores tjenester har. Derfor træffer vi altid passende foranstaltninger for at sikre, at dine personoplysninger er tilstrækkeligt beskyttede, når vi behandler personlige oplysninger internationalt. Sådanne trin omfatter typisk datasikkerhedsinspektioner af eventuelle modtagere af personoplysninger samt indgåelse af relevante kontrakter med sådanne modtagere.

Dine rettigheder

Du har visse rettigheder i forhold til de personoplysninger, som vi har om dig. Vi har foranstaltninger og processer, der gør det muligt for dig at udøve dine rettigheder og sikre, at vi kan opfylde dine ønsker vedrørende de personoplysninger, vi har om dig.

Vi vil gøre det muligt for dig at få adgang til de personoplysninger, som vi har om dig, som påkrævet i medfør af gældende lovgivning. Hvis du ønsker at få adgang til de personoplysninger, som vi har om dig, bedes du kontakte kundeservice på +45 72 100 100. Før vi kan svare på din anmodning, kan vi bede dig om at bevise din identitet og give yderligere oplysninger om din anmodning. Vi vil svare på din anmodning inden for en passende tidsramme og under alle omstændigheder inden for den tid, som lovgivningen kræver af os.

Derudover kan du også få adgang til nogle af de personoplysninger, som du giver os via din online-konto, for at rette, ændre eller slette oplysninger, der er unøjagtige. Du kan også lukke din konto helt. Hvis du ønsker at lukke din konto, skal du kontakte kundeservice.

Vi vil gøre vores bedste for at sikre, at de personoplysninger, som vi har om dig, er korrekte, fuldstændige og præcise. Det er dog dit ansvar at sikre, at du giver os rigtige, nøjagtige og fuldstændige oplysninger, og at du løbende opdaterer dine oplysninger på din online-konto.

Endelig skal det nævnes, at du som kunde naturligvis altid kan klage til Datatilsynet over den behandling, som Telenor har foretaget af dine personoplysninger.

Oplysninger om børn

Vores tjenester er som hovedregel ikke rettet mod børn under 13 år, og generelt indsamler vi ikke personoplysninger om børn. Hvis vi bliver opmærksomme på, at vi har indsamlet oplysninger om børn under 13 år, som ikke skulle have været indsamlet, vil vi slette oplysningerne så hurtigt som muligt, medmindre vi lovmæssigt er påkrævet at opbevareoplysningerne.

Nogle tjenester kan dog være designet til brug for børn under 13 år. Vi vil oplyse klart og tydeligt i de pågældende tjenester samt de tilhørende servicevilkår, hvordan vi beskytter de relevante data, og vi vil sikre at hver af disse tjenester overholder vores retningslinjer.

Links til andre hjemmesider og tjenester

Vores hjemmesider kan indeholde links til tredjepartswebsteder, og nogle af vores digitale tjenester giver dig adgang til tredjepartstjenester (f.eks. sociale netværk).

Vi har ingen kontrol over, hvordan tredjepartswebsteder og -tjenester behandler dine personoplysninger. Vi gennemgår ikke tredjepartswebsteder og -tjenester, og vi er ikke ansvarlige for sådanne tredjepartswebsteder og -tjenester eller deres behandling af personoplysninger. Læs venligst privatlivspolitikkerne for tredjepartswebsteder eller -tjenester, som du har adgang til fra vores hjemmesider eller tjenester.

Ændringer i denne meddelelse om beskyttelse af personoplysninger

Denne meddelelse om behandling af personoplysninger blev senest opdateret den 26. juni 2017. Vi kan opdatere denne meddelelse om behandling af personoplysninger fra tid til anden, i hvilket tilfælde vi vil lægge en iøjnefaldende meddelelse herom på forsiden af vores hjemmeside i 30 dage. Ved at fortsætte med at bruge vores tjenester efter denne periode bekræfter du din fortsatte accept af denne meddelelse om behandling af personoplysninger.

Hvis vi finder det hensigtsmæssigt, eller hvis vi foretager væsentlige ændringer til vores meddelelse om behandling af personoplysninger, sender vi dig desuden en e-mail eller SMS-besked for at informere dig om, at vores meddelelse om behandling af personoplysninger er blevet opdateret.

Hvis vi ændrer vores meddelelse om behandling af personoplysninger væsentligt, og hvis du ikke ønsker at acceptere dem, har du 30 dage, hvor du kan opsige tjenesten uden omkostning. Hvis du ikke opsiger tjenesten inden for 30 dage, bekræfter du ved dit fortsatte brug af vores tjenester den ændrede meddelelse om behandling af personoplysninger. Dette vil blive forklaret til dig i den e-mail eller SMS-besked, som vi sender dig for at informere dig om sådanne væsentlige ændringer.

Spørgsmål til denne meddelelse om behandling af personoplysninger

Hvis du har et spørgsmål, en bekymring eller en klage over denne meddelelse om behandling af personoplysninger eller vores håndtering af dine oplysninger, kan du kontakte Telenor Danmarks Privacy Officer pr. post til Telenor A/S, Att.: Privacy Officer, Frederikskaj 8, 1780 København V.