Er du blevet snydt af en webshop? Så er du ikke alene

18. februar 2022 | Sikker på nettet | 2 min.
Hvis du er blevet snydt af en webshop, er du desværre ikke den eneste. I løbet af de sidste to år, har politiet nemlig fordoblet antallet af uopklarede sager om it-relateret økonomisk kriminalitet – heriblandt webshops, der snyder deres kunder.

61% af os danskere er blevet snydt

Lige nu sidder politiet med omkring 45.000 uopklarede sager om it-relateret økonomisk kriminalitet, hvilket er lidt over dobbelt så mange som ved udgangen af 2019. Det viser tal fra Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK), som avisen Berlingske har fået aktindsigt i. Det er altså et støt stigende problem. 

 

De 45.000 uopklarede sager dækker over en lang række forskellige kategorier – her iblandt svindel i forbindelse med onlinekøb, hvor køberen aldrig får de varer, de har betalt for.   

 

De tal bakkes op af en undersøgelse, Telenor har lavet i samarbejde med statistikbureauet Norstat. Undersøgelsen viser, at næsten hver tredje dansker har oplevet at bestille en fysisk vare på en webshop, hvor varen ikke levede op til billedet eller beskrivelsen. Derudover oplever mange også, at varen slet ikke kommer frem. 

Vidste du at...

næsten hver fjerde dansker har prøvet at bestille en vare på en webshop, hvor varen aldrig kom frem?

I alt har 61% oplevet en eller anden form for snyd i forbindelse med onlinekøb. 

 

Læs også: Sådan undgår du falske webshops 

Det er med andre ord rigtig mange mennesker, det går ud over. Det er i størstedelen af tilfældene tøj, sko, tasker og smykker eller elektronik, hvor varerne ikke kommer frem. Næsten halvdelen af dem, der aldrig modtog det, de havde bestilt, har ikke fået hjælp.  

 

En af årsagerne til, at der er så mange, der ikke får hjælp er, at folk ikke altid ved, hvem de skal søge hjælp hos, og at behandlingstiden hos Politiet lige nu er lang. 

Du er garanteret hjælp med NetSikker

Du er garanteret hjælp med NetSikker

Hvis du har et mobil- eller internetabonnement hos Telenor, har du automatisk NetSikker inkluderet i dit abonnement, og i begyndelsen af 2022 tilføjede Telenor onlinekøb til kategorien af sager, du kan få hjælp til med NetSikker  

NetSikker dækker nu også, hvis du bliver snydt, når du køber fysiske varer på en online webshop. NetSikker dækker dog mere end bare snyd: du får nemlig også hjælp, hvis dine varer er beskadigede eller meget forsinkede. Hvis den pågældende vare har en værdi på 500-3.000 kr., kan du få økonomisk godtgørelse, hvis varen ikke kommer frem inden 90 dage.  

 

Hvis varen har kostet over 3.000 kr., giver NetSikker dig juridisk hjælp og evt. retshjælp, hvis sagen kommer så vidt. Du får også hjælp til at gøre indsigelse over for din bank.  

 

Læs mere om NetSikker her.

Hvad kan du selv gøre? Fire gode råd til dig, der handler på nettet

Der er rigtig mange ting, du kan gøre for at blive mere sikker når du handler på nettet. Her har vi samlet fire gode råd, som øger din sikkerhed ved onlineshopping: 

 

1. Hvis du ser et tilbud, der lyder til at være for godt til at være sandt, så vær på vagt. Det kan være et tegn på svindel. Vær især skeptisk, hvis varen er meget billigere end andre steder 

2. Hold øje med e-mærket. e-mærket er et dansk certificeringsmærke, der sikrer, at virksomhederne overholder loven og følger e-mærkets retningslinjer for bl.a. betalingsformer. Du kan tjekke om virksomheden er e-mærket her

3. Tjek webshoppens brugeranmeldelser – gerne forskellige steder, som fx google, Facebook og Trustpilot. Har andre været glade for at handle der? 

 

4. Er navnet og adressen rigtig? Mange falske webshops prøver at camouflere sig ved at bruge et eksisterende brand, og så stave virksomhedsnavnet forkert, fx “Telenord.dk” i stedet for Telenor.dk. Et andet sted, det er godt at være opmærksom, er hvis hjemmesiden er en blanding af et mærkevarenavn og et dansk ord, fx canadagoosejakke.dk.  

Relaterede artikler

Se alle