Guide: gode råd til bedre mobildækning

Hvis du oplever problemer med opkald eller bruge data, selvom du ifølge dækningskortet burde have god dækning, og du ikke ser info om driftsfejl i driftsstatus, kan du prøve disse løsningsforslag for at forbedre din oplevelse:

  • Prøv at genstarte din telefon
  • Opdatér softwaren på din telefon​
  • Tjek også, om telefonen er indstillet til Forstyr ikke eller Flytilstand – og slå det fra, hvis det er tilfældet
  • Nulstil Netværksindstillinger (se nedenfor hvordan). Efter du har nulstillet, kan du med fordel genstarte din telefon
  • Hvis du har sat et cover på din telefon, kan du prøve at tage det af. Nogle covers kan nemlig blokere for signalet
  • Prøv at afbryde tilslutningen af andre enheder, fx headset

Hvis du har problemer med at bruge apps og internet​

  • Sørg for, at mobil data er slået til under Indstillinger
  • Tjek, om du evt. har opbrugt din data for denne måned på Mit Telenor​
  • Tjek, om din telefon er på WiFi, og prøv at slå det til og fra​
  • Hvis du har problemer med, at du ikke kan bruge data, mens du er i et opkald, kan det være fordi, opkaldet foretages via Edge (2G). Dette kan skyldes, at din telefon ikke understøtter 4G tale / VoLTE – eller at VoLTE ikke er aktiveret. På de nyere iPhones er dette altid aktiveret, men på ældre versioner kan man selv aktivere. (se nedenfor hvordan)

Hvis intet af ovenstående virker, kan du prøve at sætte dit SIM-kort i en anden telefon, hvis du har mulighed for det. På den måde kan du tjekke, om det evt. kan være din telefon eller SIM-kortet, der er problemet.​

Sådan nulstiller du netværksindstillinger

  1. Tryk på Indstillinger
  2. Tryk på Generelt
  3. Tryk på Overfør eller nulstil (enhed)
  4. Tryk på Nulstil
  5. Tryk på Nulstil netværksindstillinger
  1. Tryk på Indstillinger
  2. Tryk på Forbindelse
  3. Tryk på Mobile netværk
  4. Tryk på Adgangspunktnavne
  5. Tryk på SIM1 eller SIM2 (de fleste har netværksindstillinger tilknyttet SIM1)
  6. Tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne
  7. Tryk på Nulstil til standard
  8. Tryk på Nulstil
  1. Tryk på Indstillinger
  2. Tryk på Generel administration
  3. Tryk på Nulstil
  4. Tryk på Nulstil netværksindstillinger

Sådan aktiverer du VoLTE​

  1. Tryk på Indstillinger
  2. Tryk på Mobilnetværk
  3. Tryk på Indstillinger til data​
  4. Tryk på Slå LTE til
  1. Tryk på Indstillinger
  2. Tryk på Forbindelse
  3. Tryk på Mobile Netværk
  4. Aktivér VoLTE-opkald, for at slå funktionen til

Hjalp denne side dig?

Tak, fordi du giver os besked om det.

Vi vil sætte stor pris på, hvis du vil fortælle os hvorfor, artiklen ikke hjalp dig.

Tak for din feedback.

Spørgsmål og svar om mobildækning

Ved problemer med opkald, er det godt at kunne nævne tre eksempler på tid og sted, hvor du har oplevet problemerne.​

Ved dataproblemer vil vi gerne vide, hvor problemerne opstår (om det fx er på en bestemt lokation, indenfor eller udendørs), og om der er tale om langsomt eller ingen forbindelse. Hvis dataforbindelsen er langsomt, så tag meget gerne en hastighedstest, inden du kontakter kundeservice.

Du kan i Mit Telenor app’en fortælle os om problemer med dækning. Det er værdifuld viden for os i udviklingen af netværket.

Har du stadig spørgsmål?

Hvis du er i tvivl om noget, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice

- Vi er klar mandag til fredag 8-20.