Sweet Talk-sagen: Over 60 ældre blev bedraget for 5,8 mio. kr. i stor sag om ID-tyveri

5. november 2021 | ID-tyveri | 2 min.
Det er desværre blevet populært for svindlere at franarre folk deres NemID-oplysninger ved at udgive sig for at være fra Skat eller en anden dansk myndighed. Senest er mere end 60 personer i aldersgruppen 70-90 år tilsammen blevet svindlet for 5,8 mio. kr. i det, Politiet har døbt Sweet Talk-sagen.

De tre formodede gerningsmænd har ifølge anklagen ringet til omkring 3000 ældre og forsøgt at overtale dem til at udlevere deres NemID-oplysninger ved at udgive sig for at være medarbejdere hos Skat. Mere end 60 personer blev bedraget, og fik hurtigt lænset deres bankkonti. 

 

Tre mænd på 21 og 22 år er anklaget i sagen, men nægter sig skyldige. 

 

Ikke første gang 

Det er desværre ikke første gang, at svindlere forsøger at lokke penge eller vigtige personlige oplysninger ud af folk ved at påstå, at de er fra en myndighed, fx politiet, Digitaliseringsstyrelsen eller Skat. 

 

For nylig fortalte vi, at politiet advarede mod et svindelforsøg, hvor svindlerne udgav sig for at være fra Digitaliseringsstyrelsen, og tilbød ”hjælp” med overgangen fra NemID til MitID. ”Hjælpen” bestod dog i at bruge oplysningerne til at tømme ofrenes bankkonti. Det kan du læse mere om her. 

 

Det er samme fremgangsmåde, der har været på spil i Sweet Talk-sagen, hvor gerningsmændene havde held med at overbevise flere om, at de var ansatte hos Skat.  

Undgå at det sker for dig

Nathalie Haagaard er jurist hos HELP Forsikring, som bl.a. specialiserer sig i ID-tyveri. Hun ved derfor en hel del om, hvordan man kan beskytte sig mod selv at havne i samme situation som ofrene i Sweet Talk-sagen.  Hendes råd er kort og kontant: ”Læg på.” Hun uddyber:

Der er ingen danske myndigheder, der vil kontakte dig og bede dig om at udlevere personfølsomme oplysninger over telefon, sms eller e-mail.

Hvem handler for dine penge?
Hvem handler for dine penge?

Hvem handler for dine penge?

Mere end 250.000 af os danskere har oplevet bedrag med kredit- eller dankort*. Med NetSikker Plus er du og familien dækket ved ID-tyveri og misbrug af betalingskort. I er også dækket, hvis I bliver udsat for digitale krænkelser.

 

Har du været udsat for ID-tyveri? Følg disse gode råd fra HELP Forsikring: 

 

  • Anmeld det straks til politiet. ”Hvis ikke du har anmeldt forholdet til politiet, kan det blive svært at bevise ved en evt. civil retssag, at det ikke er dig selv, men en svindler, der har optaget lån i dit navn eller tømt din konto” siger Nathalie Haagaard, og tilføjer, at du også skal sørge for at gemme en kopi af politianmeldelsen.
  • Spær dit NemID og betalingskort, og underret din bank om svindelnummeret.
  • Opret en kreditadvarsel på borger.dk
  • Tjek på kreditstatus.dk om der er oprettet låneaftaler i dit navn, som du ikke kan genkende
  • Tjek din konto og hold øje med den jævnligt. Hvis du opdager transaktioner, som det ikke er dig selv, der har foretaget, så skal du anmelde det til banken med det samme.

 

Med NetSikker Plus er familien dækket mod digitale krænkelser og ID-tyveri. NetSikker Plus ydes i samarbejde med HELP Forsikring.

Relaterede artikler

Se alle