Other subjects
Hjælp til at undgå phishing (falske mails og sms’er)
Der findes desværre efterhånden mange forskellige typer af svindel, og selv om du er sikret godt som kunde i Telenor, finder svindlerne stadig nye måder at forsøge at snyde. Her kan du få hjælp til at genkende de forskellige typer af svindel og gode råd til, hvordan du reagerer, hvis uheldet er ude.
Hvordan genkender jeg phishing?
1. Hold øje med stavefejl og underlige formuleringer
- Hvis teksten er usammenhængende eller indeholder stavefejl, er det muligt, at der er tale om fup.
- Nogle af de mest almindelige phishing e-mails har disse emnefelter:
- Der er et problem med din konto
- Du har vundet – indløs din præmie nu
- Du skal validere dine loginoplysninger
- Du har fået penge tilbage i SKAT
- Du har modtaget en pakke, som venter på at blive afhentet
2. Vær opmærksom på afsenderens domæne
Når du modtager en email fra banken, Skattestyrelsen eller lignende, så se altid på emailadressen, den er sendt fra. Emails sendt fra hotmail, gmail eller lignende er meget sjældent fra virksomheder eller organisationer og aldrig fra det offentlige – de har deres eget domæne. Husk også at lægge mærke til, om der har sneget sig et ekstra tegn ind i domænenavnet - så er afsenderen nemlig ikke nødvendigvis fra den, du tror. Hvis du er i tvivl, så kontakt afsenderen ved at finde deres telefonnummer eller mailadresse på deres hjemmeside eller på Google.
3. Vær ekstra på vagt, hvis e-mailen indeholder links
Vær altid på vagt, når en e-mail indeholder links, som du opfordres til at klikke på. Linket kan uden du ved det installere skadelige programmer på din enhed. Du skal også være opmærksom, hvis indholdet i mailen opfordrer dig til at følge et link for at opdatere dine personlige oplysninger, fx kontooplysninger, CPR-nummer eller lignende. Offentlige myndigheder og troværdige organisationer beder aldrig om personlige oplysninger i en mail eller sms.
Hvad gør jeg, hvis jeg modtager en phishing-mail eller sms?
Har du modtaget en e-mail eller sms fra banken, Skattestyrelsen, PostNord eller lignende med et link, så lad være med at klikke. Gå i stedet ud i browseren og klik ind på afsenderens hjemmeside, hvor de samme oplysninger vil stå, hvis e-mailen eller sms’en er troværdig.
Du kan også finde telefonnummeret og ringe direkte til virksomheden eller organisationen - det er vigtigt, at du ikke ringer til telefonnummeret i den e-mail, du har fået, men finder nummeret på deres hjemmeside, som du selv har søgt frem i din browser.
Læs mere om phishing i vores guide til at beskytte dig mod phishing og vishing (phishing via telefonopkald).
Mere om phishing
Hvordan foregår phishing?
Svindlerne bruger bl.a. falske konkurrencer, e-mails, pop-up-meddelelser, sms-beskeder og opkald for at komme i kontakt med dig. Ofte vil de have fortrolige oplysninger ud af dig, og der skal du være på vagt.
Desværre er phishing-mails blevet langt mere troværdige med årene, og svindlerne er blevet rigtig gode til at efterligne både udseendet og ordlyden fra den virksomhed eller instans, som de udgiver sig for at være. Det kan derfor være svært at se, om mailen rent faktisk ér sendt fra fx din bank, Skat, Postnord eller Netflix.
Hvordan er jeg beskyttet mod phishing som Telenor-kunde?
Som Telenorkunde har du SikkerSurf inkluderet i dit abonnement helt automatisk, så du kan være mere tryg, når du åbner dine emails og sms’er, mens du er online på vores netværk.
Hvor kan jeg anmelde phishing?
Du kan nemt og hurtigt anmelde fupopkald og smser her:
Anmeld phishing.
Hjalp denne side dig?
Vi er glade for, at denne artikel var til hjælp.
Tak for din feedback.