eSIM

eSIM er en forkortelse for Embedded SIM eller Indbygget simkort, og det kan erstatte det fysiske simkort.

Et eSIM har en eSIM-profil, som svarer til dit fysiske simkort og indeholder alle dine personlige oplysninger.

Med eSIM er det lettere at skifte simkort, telefonnummer, abonnement og teleselskab – alt sammen hurtigere end med et fysisk simkort.

eSIM virker til både mobiler, tablets og smartwatches.

Administrator eller virksomhedsejer kan bestille eSIM. Se, hvordan herunder. 

Spørgsmål og svar

Bestilling af eSIM kan ske på flere måder;

  • Du kan via OneScreen Business bestille og aktivere eSIM
  • Du kan som administrator henvende dig i en af Telenors butikker
  • Du kan som administrator kontakte os på 72 120 000

Bestilling af eSIM på selvbetjening

  • Log ind på OneScreen Business
  • Under abonnementsdetaljer vælges det mobilnummer, der ønskes eSIM til
  • Vælg herefter skift SIM og følg guiden

Vær opmærksom på, at det er administrator, der skal bestille eSIM til deres medarbejdere.

eSIM aktiveres via en QR-kode som vil være tilgængelig for administratorer via OneScreen Business.

Administrator modtager en e-mail, når QR-koden er klar. Følg vejledningen i e-mailen, og scan QR-koden med din mobil. For at aktivere eSIM skal du have adgang til wi-fi samt huske at logge ind via en anden enhed.

Guide til aktivering på iOS og Android:

iOS

  • Gå til Indstillinger
  • Gå til Mobilnetværk
  • Tilføj mobilabonnement
  • Scan QR-koden ved at holde din telefon henover den
  • Indtast PUK-koden til dit eSIM
  • Opret egen pinkode

Android

  • Gå til Indstillinger
  • Vælg forbindelse
  • Administration af simkort
  • Vælg eSIM
  • Scan QR-koden ved at holde din telefon henover den
  • Indtast PUK-koden til dit eSIM
  • Opret egen pinkode

Sådan kan du skifte imellem dine eSIM-profiler:

iOS

  • Gå til Indstillinger
  • Gå til Mobilnetværk
  • Gå til Mobilabonnement
  • Vælg ønskede eSIM-profil

Android

  • Gå til Indstillinger
  • Gå til Forbindelse
  • Gå til Administration af simkort
  • Vælg ønskede eSIM-kort

Ja. Du kan altid aktivere dit eSIM i OneScreen Business - også når du er i udlandet.

Ja, eSIM kan benyttes i udlandet ligesom i Danmark.

Ja, du kan få eSIM til både Apple Watch og Samsung Galaxy Watch.

Du kan vælge om du vil bruge dit eSIM som primært eller sekundært nummer, samt vælge om du vil sende/foretage opkald fra dit primære eller sekundære nummer på følgende måde:

iOS

  • Gå til Indstillinger
  • Gå til Mobilnetværk
  • Tryk på Standard telefonlinje (her kan du vælge imellem Primært vs. Sekundært nummer).

Android

  • Gå til Indstillinger
  • Gå til forbindelse
  • Gå til Administration af simkort
  • Vælg ønskede simkort til hhv. opkald/SMS/mobildata m.v.

iOS
Du kan øverst på din skærm se, hvilket nummer du ringer fra, når du foretager et opkald. Ønsker du at ringe fra et andet nummer, skal du klikke på nummeret øverst på din skærm, hvor det er angivet som fx ’Primær’, for derefter at ændre det til dit andet nummer Sekundær eller E for Erhverv.

Samme tilgang gælder for sms'er, hvor du dog skal være opmærksom på, at når du svarer på en sms, vil du altid svare tilbage til det seneste nummer i tråden. Dvs. at hvis du modtager en sms til dit Primære nummer, kan du ikke sende en sms til det samme nummer fra dit andet nummer ’Sekundær’ – ønsker du det, skal du slette hele sms-tråden.

Android
Inden du sender en sms eller foretager et opkald, kan du vælge, hvilket simkort (eSIM) du vil anvende/sende fra.

Du kan slukke (også også kaldet deaktivere) det ene nummer sådan her: 

iOS

  • Gå til Indstillinger
  • Gå til Mobilnetværk
  • Gå til Mobilabonnement
  • Vælg eSIM-profil
  • Slå mobilabonnement til/fra

Android

  • Gå til Indstillinger
  • Gå til Forbindelser
  • Gå til Administration af simkort
  • Gå til eSIM-kort
  • Tryk på den valgte eSIM-profil, og deaktiver denne

Du skal selv huske at aktivere det igen.

Der er en lang række fordele ved eSIM:

  • Du kan få både dit privat- og arbejdsnummer på én enhed
  • Du kan skifte mellem flere eSIM-profiler samt have et fysisk simkort i mobilen
  • Hvis du mister din mobil, kan du i løbet af få minutter bestille en ny eSIM-profil på OneScreen Business, som du kan aktivere uden omkostninger

Du kan have op til fem inaktive eSIM-profiler ad gangen og et fysisk simkort på samme enhed. Så kan du fx have én til din arbejdstelefon, én til din privattelefon og én når du er i udlandet (såfremt udenlandske teleudbydere tilbyder dette).

 

Du kan læse mere om eSIM her

Har du stadig spørgsmål?

Hvis du er i tvivl om noget, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice - Vi er klar mandag til lørdag 7-23.