Michelle købte et par sko på nettet og pludselig forsvandt 20.000 kr. ud af den blå luft 

3. januar 2023 | Misbrug af betalingskort | 3 min.

”Det er populært som aldrig før at handle på nettet. Derfor ser vi flere og flere sager med danskere, som får misbrugt deres betalingskortoplysninger", lyder det fra juridisk ekspert Jakob Hjelvang Lemming.

I dag arbejder Michelle Herum som makeupartist. Hun er kæreste med Mads, og har to børn. Men da hun var studerende, havde hun engang en rigtig ubehagelig oplevelse, der efterlod hende med et stort minus på kontoen og en oplevelse af, ikke at kunne få hjælp af sin bank. 

 

Michelle har altid shoppet en del på nettet, og det har det meste af tiden været en succes. Så da hun fandt et par flotte sko på en webshop, og endda til en god pris, klikkede hun dem hjem med det samme. Desværre gik der ikke længe før hun opdagede, at hun var blevet svindlet. 

 

”Din konto er i minus” 

Kort tid efter at Michelle modtog skoene modtager hun en SMS fra sin bank, om at der er minus på hendes konto. Det forstod hun ikke, for Michelle beskriver sig selv som fornuftig med sine penge. Overbevist om, at det måtte være en fejl, tjekker Michelle sin konto, og finder til sin store skræk ud af at hendes konto står 20.000 kr. i minus. Michelle går i panik og begynder febrilsk at scrolle rundt i hendes transaktioner for at finde ud af hvor pengene er forsvundet hen. 

Michelle kontakter sin bank i håb om at de kan hjælpe hende. Desværre er det ikke en særligt god oplevelse. Bankrådgiveren bliver forvirret og ved ikke, hvordan hun skal håndtere det. Michelle får så fat i en anden afdeling, der heller ikke vidste hvad de skulle stille op med sagen. Og sådan fortsætter det i noget tid, hvor Michelle ikke kan få vished om, hvorvidt hun får sin penge tilbage eller ej.   

 

”Det værste ved det her forløb har helt sikkert været at jeg har følt at jeg har stået meget alene,” fortæller Michelle. ”Jeg har ikke vidst hvor jeg kunne søge rådgivning og hjælp.” 

Flere og flere danskere får misbrugt deres betalingskortoplysninger på nettet  

Flere og flere danskere udsættes for svindel i forbindelse med shopping på nettet. Udvalget er større og det er både hurtigt og nemt. Desværre sidder der indimellem kriminelle bag skærmene, som kun er ude på at svindle og det kan komme til at koste dyrt på kontoen.

 

”Det er lettere at komme i besiddelse af ens betalingskortoplysninger, end man lige skulle tro. Derfor kan det være svært helt præcist at klarlægge hvordan det er sket, og ikke mindst hvem der står bag,” siger Jakob Hjelvang Lemming. Det gælder også i Michelles sag. Hun ved stadig ikke, om det er webshoppen, der har svindlet hende, eller om nogen på en eller anden måde har afluret hendes oplysninger da hun betalte for skoene.  

 

Hvad kunne HELP have gjort?

Hvis Michelle blev udsat for svindlen i dag, ville hun kunne have fået hjælp med Telenors cyberforsikring NetSikker Plus. Her ville HELP Forsikring som står bag have overtaget sagen, inklusive al dialog med banken, for at hjælpe Michelle med at få hendes penge tilbage og sikre, at hun ikke ville have stået alene.

 

Med NetSikker Plus kan du få juridisk og økonomisk hjælp, hvis du bliver udsat for ID-tyveri, herunder misbrug af betalingskort. 

 

NetSikker Plus hjælper dig bl.a. med: 

  • Økonomisk godtgørelse  
  • Kontakt til webshop  
  • Indsigelse hos bank  
  • Juridisk rådgivning 
Bliv tryg på nettet med en cyberforsikring
Bliv tryg på nettet med en cyberforsikring

Bliv tryg på nettet med en cyberforsikring

Det kan være utrolig ubehageligt, når kriminelle får adgang til ens personoplysninger og misbruger dem. Ingen skal stå alene i denne svære situation. Med NetSikker Plus er du og din familie sikret hjælp, hvis I bliver udsat for svindel på nettet herunder misbrug af betalingskort.


NetSikker Plus koster kun 49,-/md.

Andre personlige historier

Se alle