#digitalpænt – Telenor til kamp mod digital mobning

#digitalpænt skolekonkurrence 2020

#digitalpænt skolekonkurrence 2020

Vores skolekonkurrence sætter digital mobning og digital dannelse på skemaet. Konkurrencen er for alle 4., 5. og 6. klasser i Danmark og har til formål at sætte fokus på, hvad digital mobning er, og hvordan man forebygger det.

Konkurrencen er for alle 4., 5. og 6. klasser i Danmark og har til formål at sætte fokus på, hvad digital mobning er, og hvordan man forebygger det.

I Telenor tager vi ansvar for, at børn kan færdes trygt på nettet og lære at undgå digital mobning på de sociale medier. Derfor lancerede vi i 2016 #digitalpænt, hvor fokus er på at bekæmpe digital mobning blandt børn og øge deres online sikkerhed. Gennem en landsdækkende skolekonkurrence for 4.-6. klasse sætter vi digital mobning på skoleskemaet gennem faglige aktiviteter og rollespil, som uddanner børnene i, hvordan de kan forebygge og undgå digital mobning. Her kan du læse mere om vores arbejde med #digitalpænt

Tilmeld din klasse nu

Konkurrencen slutter 11. oktober 2020, og vinderklassen i hver af de 5 regioner vil blive kåret i starten af november 2020. Tilmeld din klasse nu.

Materiale til skolekonkurrence

Materiale til skolekonkurrence

Her finder du alt materialet du skal bruge til årets #digitalpænt konkurrence.

Vind 10.000 kr. til en udflugt eller oplevelse for hele klassen

Vind 10.000 kr. til en udflugt eller oplevelse for hele klassen

Der vil blive udtrukket en vinderklasse i hver af de 5 regioner, og hver klasse vinder en udflugt/oplevelse for hele klassen til en værdi op til 10.000 kr.

Om konkurrencen

Konkurrencen er baseret på et spil, der tager udgangspunkt i aktuelle medier og realistiske scenarier. Spillet er interaktivt, og det giver mulighed for at arbejde sammen som klasse og i grupper samt at gennemspille scenarierne som rollespil.

Spillet giver anledning til refleksion og læring blandt eleverne i mellemtrinet og understøtter skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og mobning på sociale medier. Selve spillet tager 2-4 lektioner. Dertil kommer videoproduktion.

 

Dommerpanelet består af repræsentanter fra Medierådet for Børn & Unge, Center for Digital Pædagogik, Jonas Pröschold fra Politiken og repræsentanter fra Telenor. Filmene bliver vurderet ud fra et helhedsindtryk af kreativitet, fortolkning og formidling.

Hør mere om skolekonkurrencen

Se videoen nedenfor og hør mere om skolekonkurrencen, og hvad I som klasse får ud af at deltage (husk lyd).

 

Vi har i tilrettelæggelsen af spillet taget hensyn til, at skolerne skal overholde gældende COVID-19 retningslinjer, samt at der kan være individuelle hensyn, der skal tilgodeses i klasserne for at sikre en god oplevelse for eleverne.

Tidligere skolekonkurrencer

Siden 2016 har Telenor gennem programmet #digitalpænt haft fokus på at forebygge mobning på de digitale medier. Med en landsdækkende skolekonkurrence for 4., 5. og 6. klasser ønsker Telenor at øge elevernes bevidsthed om, hvordan de kommunikerer på digitale platforme. Du kan se de tidligere skolekonkurrencer og elevernes resultater her:

Dialogværktøj til forældremøder

De sociale medier er ofte på dagsordenen til forældremøder og et emne, der kan skabe debat og uenighed. Derfor har Medierådet for Børn og Unge udviklet nogle dialogredskaber til hhv. indskoling og mellemtrin med forskellige digitale temaer som den første mobil, tonen på nettet, mobiltid, billeddeling og mobilpolitik, der kan hjælpe med at facilitere en konstruktiv dialog.

Om dialogværktøjet

Om dialogværktøjet

Materialet består af 20 aktiviteter, der kan gennemføres på mellem 10-25 min. Materialet indeholder interviewfilm med eksperter, dilemmaer til drøftelse og aktive øvelser til både børn og forældre.