#digitalpænt for elever
Vi vil gerne hjælpe dig med råd til, hvad du kan gøre, hvis du eller en af dine klassekammerater oplever ubehagelige ting på nettet.
Årets scenarier
Dette års undervisningsmateriale består af scenarier, som er udviklet med inspiration fra elever, der har fortalt om situationer og hændelser fra virkeligheden. I spillet gennemgår eleverne en historie, der udspiller sig i en klasse, hvor de undervejs har mulighed for at få indblik i de medvirkende personers tanker og følelser. Det giver anledning til refleksion i klassen om egen adfærd på digitale medier og synliggør, hvordan den digitale verden adskiller sig fra den fysiske. Der er et scenarie for hvert klassetrin i materialet:
- 4. klasse - når man føler sig alene/udenfor
- 5. klasse - når man ser ting, som man ikke burde se
- 6. klasse - når ens identitet påvirkes af ting, man ser/oplever
Se vinderne af #digitalpænt skolekonkurrence 2022
Det er sjovere at #digitalpænt end grimt
En af #digitalpænt vinderklasserne fra 2020 fik den gode idé om en #digitalpænt app, der ændrer grimme beskeder til søde beskeder. Den idé har vi i Telenor arbejdet videre med. Vi har fået gode forslag fra eleverne til, hvilke søde beskeder man kan sende til andre for at gøre dem glade.