#digitalpænt for lærere

#digitalpænt for lærere

#digitalpænt har til formål at hjælpe børn til at få en god og tryg digital opvækst. #digitalpænt hjælper med at håndtere elevers digitale udfordringer i 4., 5. og 6. klasse. Vores undervisningsmateriale tager udgangspunkt i de udfordringer, som opleves på skolerne og er udviklet sammen med lærere fra hele landet. Du kan tilmelde dig her, hvis du ønsker at modtage information om kommende #digitalpænt tiltag og materialer til din undervisning.

#digitalpænt har til formål at hjælpe børn til at få en god og tryg digital opvækst. #digitalpænt hjælper med at håndtere elevers digitale udfordringer i 4., 5. og 6. klasse. Vores undervisningsmateriale tager udgangspunkt i de udfordringer, som opleves på skolerne og er udviklet sammen med lærere fra hele landet. Du kan tilmelde dig her, hvis du ønsker at modtage information om kommende #digitalpænt tiltag og materialer til din undervisning.

Tilmeld til #digitalpænt
4. klasse

4. klasse

Følg Lulu, Karla og Hassan og resten af 4. A fra Marstal Skole på Ærø og hjælp dem med, at ingen føler sig udenfor, når de er online.

 

5. klasse

5. klasse

Følg Nanna, Rasmus og Gustav og resten af 5. C fra Højvangskolen i Horsens og hjælp dem med, hvad man skal gøre, når nogen ser noget, de ikke burde se, når de er online.

 

6. klasse

6. klasse

Følg Filipa, Clara og Lukas og resten af 6. A fra Dansborgskolen i Hvidovre og hjælp dem med, hvordan man skal håndtere, når ens kammerater forandrer sig, fordi de bliver inspireret af noget, de ser online.

 

Deltag i #digitalpænt-skolekonkurrencen og vind en oplevelse for hele klassen

Deltag i #digitalpænt-skolekonkurrencen og vind en oplevelse for hele klassen

Fra 8. august til 28. oktober 2022 kan I deltage i #digitalpænt-skolekonkurrencen. For at deltage i selve konkurrencen skal klassen, baseret på deres arbejde med materialet, lave en kort video på maks. 2 minutter. Videoen skal afspejle de ting, som I finder vigtige for, at børn kan føle sig trygge og have gode oplevelser på digitale medier.

 

Læs mere om, hvordan I deltager i her i lærervejledningen.

Tidligere #digitalpænt materialer

Er I interesseret i at arbejde mere med #digitalpænt, kan I finde vores tidligere materialer for 4., 5. og 6. klasse her. Hver aktivitet kan gennemføres på 2-4 lektioner. 

Hvordan opleves digitale dilemmaer på egen krop?

Via et interaktivt værktøj, gennemføres fælles refleksioner over dilemmaer, der udspiller sig i realistiske historier. Efterfølgende opleves dilemmaerne på egen krop når eleverne, i grupper, gennemfører et fysisk rollespil der tager afsæt i samme historier, som de diskuterede i plenum.

Materiale:

Hvad kan vi selv gøre, når vi oplever digital mobning? 

En workshop hvor eleverne afprøver, hvordan forskellige handlinger kan påvirke mobbe-situationer, der forekommer på sociale medier.

 

Materiale: 

Hvordan opleves ytringer på sociale medier? 

Et dynamisk spil hvor eleverne indtager en rolle og gennemspiller nogle dilemmaer. De oplever, hvilke reaktioner deres ytringer kan føre til, og diskuterer konsekvenserne.

 

Materiale: 

Digital mobning er desværre stadig et stort og stigende problem

6 ud af 10 børn har oplevet at være udsat for digital mobning som eksklusion eller grimme kommentarer. I Telenor vil vi gerne bidrage til, at vores børn kan færdes trygt på nettet og bruge digitale og sociale medier uden frygt for at blive mobbet. Derfor lancerede vi i 2016 #digitalpænt, som har til formål at bekæmpe digital mobning i Danmark.

"Eleverne har lært, at man skal tale pænt. Men også mere konkret - hvordan gør man det så? Vi har lavet nogle sociale spilleregler for det digitale klasseværelse.!"

 

Dorthe Aspegren Bendixen

- Lærer i 5. klasse

"Eleverne er blevet bevidstgjorte om, hvad de så kan gøre. Både, som dem det går udover, men også som dem, der ser på. Det der med at være den stærke og sige fra og også hjælpe andre med at sige fra - det er de blevet meget mere bevidste om."

 

Anja Thomadsen

- Lærer i 6. klasse

#digitalpænt temaer fra de tidligere år

Resultater fra #digitalpænt lærerundersøgelse 2020

  • 95% svarer, at materialet fra konkurrencen var relevant/meget relevant for eleverne
  • 83% af lærerne oplever digital mobning som et stigende problem
  • 95% vurderer, at arbejdet med konkurrencen kan være med til at forebygge digital mobning
  • 89% svarer, at konkurrencen har motiveret dem til at arbejde mere med digital mobning som emne i undervisningen

Dialogværktøj til forældremøder

De sociale medier er ofte på dagsordenen til forældremøder og et emne, der kan skabe debat og uenighed. Derfor har Medierådet for Børn og Unge udviklet nogle dialogredskaber til hhv. indskoling og mellemtrin med forskellige digitale temaer som den første mobil, tonen på nettet, mobiltid, billeddeling og mobilpolitik, der kan hjælpe med at facilitere en konstruktiv dialog.

Om dialogværktøjet

Om dialogværktøjet

Materialet består af 20 aktiviteter, der kan gennemføres på mellem 10-25 min. Materialet indeholder interviewfilm med eksperter, dilemmaer til drøftelse og aktive øvelser til både børn og familie.

Har du spørgsmål til #digitalpænt?

Send os en e-mail på digitalpaent@telenor.dk med dine spørgsmål og bliv klogere på #digitalpænt.