Opsætning af Icotera i4882-70

Icotera i4882-70

Icotera i4882-70

Du har denne router, hvis du har internet gennem fiber.

Se denne korte videoguide og kom godt i gang

Skriftlig guide

Sådan sætter du din router til

Før du sætter din router til, skal der være installeret en fiberboks i din bolig. Har du ikke allerede en, installeres denne enten i forbindelse med dit teknikerbesøg eller sendes til dig med posten. Du kan følge processen her.

Hvis du er kunde hos os i dag og har bestilt fiber, skal du koble din gamle router fra, inden du kan sætte den nye router til.

Når du har sikret dig, at du har en fiberboks på væggen og at din gamle router er koblet fra, kan du begynde opsætningen. Følg disse trin:

  1. Sæt routeren i stikkontakten - dette gøres på følgende måde: sluk stikkontakten, montér kablet i routeren, montér i stikkontakten og tænd til sidst for stikkontakten
  2. Tilslut netværkskablet til den røde port (WAN) på routeren og tilslut den anden ende fiberboksen. Se hvilken port, du skal bruge her (link).
  3. Tænd for routeren og vent til den øverste lampe på siden lyser grønt, hvilket betyder, at routeren er online. Sluk ikke for routeren imens.

    Hvis den øverste lampe ikke lyser grønt, skal du kontrollere at kabel og strøm er korrekt tilsluttet. Kontakt kundeservice, hvis den øverste lampe stadig ikke lyser grønt, efter at du har fulgt de ovenstående trin.

Sådan kommer du trådløst på internettet med dine enheder

  1. Find dit netværksnavn (WiFi Navn) og adgangskode (WiFi Kode) ved at kigge i bunden af din router.
  2. Søg efter trådløse netværk på din enhed, og vælg dit netværksnavn (WiFi Navn).
  3. Indtast adgangskoden (WiFi Kode)

Sådan kommer du på internettet med kabel

  1. Sæt et netværkskabel i én af gule porte.
  2. Sæt den anden ende af netværkskablet i din enhed

God fornøjelse med dit nye internet!

Routeren har to lamper: den foroven viser, om WiFi er tilsluttet, og den nedenunder viser, om der er forbindelse.

  • Hvis den nederste lampe (WAN) lyser rød, er der ikke fysisk forbindelse til internettet.
    Det kan du gøre: Tjek kablerne for at se, om de er trykket helt i bund.
  • Blinker lyset i den nederste lampe, er der fysisk forbindelse, men ingen IP-adresse.
    Det kan du gøre: Prøv at resette routeren ved at trykke en nål eller lignende genstand ind i reset-hullet i bunden af routeren. Dette skal gøres, mens routeren er tændt, og reset-knappen holdes inde i 10 sekunder. Hvis reset er korrekt udført, vil lamperne begynde at blinke, efter at reset-knappen er sluppet
  • Lyser den nederste lampe fast grøn, modtager routeren en IP-adresse og er online.
    Det kan du gøre: Tjek derfor, om dine enheder er forbundet til det korrekte WiFi, og om kabler er trykket i bund.
  • Når den øverste lampe (WiFi) lyser grøn er WiFi slået til, hvis lampen er slukket er WiFi slået fra. Hvis lampen blinker, er WPS aktiveret.

Flere indstillinger

  • For at logge ind på routeren kræver det, at der er oprettet forbindelse til routeren fra den enhed, der anvendes til login
  • I en browser taster du http://10.0.0.1:80 og trykker enter for at åbne login-siden
    Username: admin
    Password: står på undersiden af routeren, og hedder "Router Kode"
  • Når du er logget ind, skal du vælge menupunktet Settings og vælg derefter WiFi 2,4 GHz eller WiFi 5 GHz, afhængigt af hvilket netværk du ønsker at ændre navn på
    Bemærk: hvis du ikke ønsker 2 forskellige netværk, anbefales det, at du navngiver dem med samme navn og password. På den måde får routeren mulighed for at flytte din enhed over på det netværk, der er bedst i forhold til signalstyrke og hastighed
  • Når du har indtastet de nye oplysninger, vælger du Apply, øverst på siden.
    Bemærk: Hvis du har været tilsluttet via WiFi, vil din enhed blive logget af netværket, og du skal logge på med de nye oplysninger

Port Forwarding er en måde at give internetadgang til forskellige enheder - det kan fx være et overvågningskamera eller en PlayStation. Har du problemer med at forbinde enheden, får du koden Strict Nat, og så gør du følgende:

  • Når du er logget ind på routeren i et browser-vindue, skal du vælge menupunktet Port Forward
  • Sæt flueben i Enable ud for første ledige linje i højre side af vinduet
  • Indtast de portoplysninger der skal forwardes, samt den IP-adresse der skal forwardes til
    Bemærk: Der skal laves en separat linje, for hver regel der opsættes
  • Når du har indtastet de nye oplysninger, vælger du Apply øverst på siden
  • Når du er logget ind, skal du under menupunktet Status vælge enten Wi-Fi 2,4 GHz eller Wi-Fi 5 GHz
  • På oversigten over tilsluttede enheder, Associated Clients, finder du den enhed, du oplever, er langsom eller har udfald
  • I kolonnen RSSI aflæser du signalstyrken. Hvis værdien er i spændet -20 til -50 indikerer det, at enheden modtager et godt signal. Fra -50 til -70 vil signalet være acceptabelt, men du vil kunne opleve, at den modtagne hastighed er lavere. Signalstyrke Fra -70 til -100 indikerer, at der er lavt signal mellem routeren og enheden, du måler på. Dette vil kunne opleves i form af udfald på WiFi eller meget lav hastighed. Oplever du langsommere WiFi end forventet, er et godt råd at flytte enheden og routeren tættere på hinanden.

Hvis du har en enhed (printer, smart device, WiFi-extender eller lignende), der skal tilsluttes via WPS, gøres dette på følgende måde:

  • Placer den enhed, du ønsker at WPS-parre i umiddelbar nærhed af den tændte router
  • På forsiden af routeren findes en knap ved navn WPS. Tryk én gang og kortvarigt på denne. Er WPS-parring aktiveret, blinker den nederste diode på routeren. Du har nu to minutter til at gennemføre de følgende steps:
  1. Tryk på WPS-knappen på dit device, og vent i op til to minutter
  2. WPS-Parring er nu gennemført

Routerens specifikationer

Porte:
1x 2.5Gbit WAN port - benyttes ved tilkobling til fibermodem
1x 2.5Gbit LAN port
2x 1Gbit LAN porte
1x USB 3.0 port

WiFi-tilslutning:
IEEE 802.11b/g/n 2.4 GHz
IEEE 802.11ax 2.4 GHz
IEEE 802.11ac 5 GHz
IEEE 802.11ax 5 GHz

Kendte begrænsninger

  • Opsætning af Fast LAN IP (static lease) er ikke muligt
  • i4882-70-routeren kan ikke sættes i Bridge Mode. For alternative løsninger, er du velkommen til at kontakte Telenor
  • Det kan opstå problemer med at tilgå routerens GUI - dette kan løses ved at genstarte routeren

Hjalp denne side dig?

Tak, fordi du giver os besked om det.

Vi vil sætte stor pris på, hvis du vil fortælle os hvorfor, artiklen ikke hjalp dig.

Tak for din feedback.

Har du stadig spørgsmål?

Hvis du er i tvivl om noget, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice

- Vi er klar mandag til fredag 8-20.