Nej, det er ikke kun mormor, der bliver snydt online
Alle kan blive snydt
Ældre over 75 har ifølge Danmarks Statistik svært ved at spotte falske hjemmesider, e-mails og beskeder. Men det gør ikke de yngre usårlige. Tværtimod.
Én ud af ti 15-årige siger også, at de har svært ved at kende svindel, når de ser den. Og når det kommer til faktisk svindel med økonomiske konsekvenser, viser det sig, at især de 25–44-årige bliver ramt. Det var netop denne aldersgruppe, der i 2023 hyppigst rapporterede økonomiske tab som følge af digital svindel – på trods af, at mange af dem samtidig vurderede, at de er gode til at genkende svindel.
Professionelle psykologiske angreb
Digital svindel i 2025 er ikke længere stavefejl, dårlige maskinoversættelser og mærkelige afsendere. Det er professionel manipulation – ofte udført med AI, stemmekloning, falske websites og artikler. Det ligner kundeservice. Det lyder som banken. Det føles ægte.
Og derfor bliver alle ramt. Uanset alder.
Digitale svindlere går ikke nødvendigvis efter dem, der er ældre. De går efter dem, der handler hurtigt. Dem, der er online ofte. Dem, der svarer på beskeder, handler på mobilen og bruger internettet til alt fra kærlighed til køb.
Med andre ord: Svindlere går efter adfærd – ikke fødselsdato.
Derfor rammes unge ofte af phishing, falske investeringsmuligheder og shopping-svindel, mens ældre måske oftere falder for klassiske telefonopkald eller kærlighedssvindel. Men alle kan blive snydt – bare på forskellige måder.
Her er et par eksempler, hvor det nemt kan gå galt, fordi din opmærksomhed er et andet sted, eller du handler på dine følelser i øjeblikket:
Hvorfor er det et problem, at vi tror, at de ældre bliver mere snydt?
Når vi bilder os selv ind, at det “kun er de ældre”, der bliver snydt, kan vi måske have en tendens til ikke at beskytte os selv godt nok – fordi vi tror, vi er klogere eller mere digitalt dannede. Derudover kan det føles mere skamfuldt at indrømme, at man er blevet snydt, fordi det samtidig vil føles som om, man indrømmer, at man ikke er dygtig til at begå sig i den digitale verden.
Men digital svindel handler ikke om intelligens eller digital forståelse. Det handler om at blive fanget på det forkerte tidspunkt – og det kan ske for os alle.
Hvad kan vi gøre?
Autoritet
Vær skeptisk
Del ikke personlige informationer
Tal om digital svindel
Kontakt personen bagom - med det nummer, du har i forvejen
Digital tryghed starter med erkendelsen af, at vi alle er udsatte. Så vær bevidst om, at det også kan ske for dig, og følg rådene ovenfor, så kan du være mere tryg på nettet.
Ekstra tryghed, når du er online
Selvom det er godt at være skeptisk online, kan uheldet ramme os alle. Derfor får du Telenor Tryghedspakke med i alle internet- og mobilabonnementer.
Telenor Tryghedspakke sikrer dig juridisk rådgivning og økonomisk hjælp, hvis du bliver udsat for digital svindel eller online-krænkelser, fx hacking, uønsket billeddeling, falske profiler, mobning eller online-køb, der ikke når frem. Du er også beskyttet mod hjemmesider med virus, svindel eller skadeligt software, og vi blokerer for svindel-sms’er, inden du modtager dem.
Telenor Tryghedspakke gør det trygt at være online.