Undgå digital svindel: 7 manipulationsteknikker, du skal kende i 2025 

3. juni 2025 | Vær skeptisk online
Det er efterhånden længe siden, at digital svindel var noget med rige onkler fra Amerika, stavefejl og dårlige maskinoversættelser. I dag er det professionelt organiseret ’big business’, hvor svindlerne bruger data, kunstig intelligens og finpudsede psykologiske strategier til at manipulere dig: De målretter, segmenterer, tester og rammer dig lige der, hvor du er mest modtagelig.

Hos Telenor vil vi gerne bidrage til en mere tryg og sikker digital verden, og derfor har vi lavet en liste over 7 udbredte manipulationsteknikker, som digitale svindlere bruger – ofte i kombination. Teknikkerne er hentet fra både psykologien og marketingens verden og bruges til at overrumple, påvirke og presse penge eller oplysninger ud af dig.

blev udsat for digital svindel i 2024.

Teknikker, du skal kende:

1

Autoritet

Du kender det fra reklamer: Du får at vide, at en læge har godkendt et produkt, hvilket gør dig mere tilbøjelig til at tro, at produktet virker. Svindlerne udnytter, at vi er autoritetstro ved at udgive sig for at være en troværdig instans – fx bank, politi eller skat – og det gør, at vi nemt glemmer vores almindelige skepsis og adlyder.
Du kender det fra reklamer: Du får at vide, at en læge har godkendt et produkt, hvilket gør dig mere tilbøjelig til at tro, at produktet virker. Svindlerne udnytter, at vi er autoritetstro ved at udgive sig for at være en troværdig instans – fx bank, politi eller skat – og det gør, at vi nemt glemmer vores almindelige skepsis og adlyder.
2

Taknemmelighed

Når ofre for telefonsvindel fortæller deres historie, beskriver de ofte svindleren som utrolig hjælpsom, serviceminded og empatisk – så de oplevede en følelse af taknemmelighed, mens svindleren var i røret. Indenfor psykologien er der bred enighed om, at man ikke kan være taknemmelig og bekymret på samme tid – så ved at sørge for, at du føler taknemmelighed, skubber svindleren din tvivl og dine bekymringer til side.
Når ofre for telefonsvindel fortæller deres historie, beskriver de ofte svindleren som utrolig hjælpsom, serviceminded og empatisk – så de oplevede en følelse af taknemmelighed, mens svindleren var i røret. Indenfor psykologien er der bred enighed om, at man ikke kan være taknemmelig og bekymret på samme tid – så ved at sørge for, at du føler taknemmelighed, skubber svindleren din tvivl og dine bekymringer til side.
3

Hjælpsomhed

Svindlere kan også finde på at udnytte din trang til at hjælpe - en trang, der bor i os alle, fordi vi er flokdyr. Svindleren udgiver sig fx for at være din datter eller en nødhjælpsorganisation, der har brug for hjælp – og når du er i dét mindset, glemmer du at være skeptisk og overfører derfor penge, uden at opdage at der sidder en svindler i den anden ende.
Svindlere kan også finde på at udnytte din trang til at hjælpe - en trang, der bor i os alle, fordi vi er flokdyr. Svindleren udgiver sig fx for at være din datter eller en nødhjælpsorganisation, der har brug for hjælp – og når du er i dét mindset, glemmer du at være skeptisk og overfører derfor penge, uden at opdage at der sidder en svindler i den anden ende.
4

’Social proof’

Når vi ser en lang kø foran en restaurant, tænker vi, at maden er god, og når vi læser, at 10.000 allerede har købt billet, tænker vi, får vi lyst til at gøre det samme. Social proof eller socialt bevis er et psykologisk fænomen, som er vores trang til at passe ind i flokken og derfor kopierer andres adfærd. Svindlerne bruger det især ved investeringssvindel, hvor de fx fortæller om “andre, der har haft succes” og bruger falske anmeldelser, artikler eller videoer i deres forsøg på at snyde dig.
Når vi ser en lang kø foran en restaurant, tænker vi, at maden er god, og når vi læser, at 10.000 allerede har købt billet, tænker vi, får vi lyst til at gøre det samme. Social proof eller socialt bevis er et psykologisk fænomen, som er vores trang til at passe ind i flokken og derfor kopierer andres adfærd. Svindlerne bruger det især ved investeringssvindel, hvor de fx fortæller om “andre, der har haft succes” og bruger falske anmeldelser, artikler eller videoer i deres forsøg på at snyde dig.
5

Tidspres og stress

”Skynd dig at give mig dit MitID, så jeg kan spærre for svindlerne”. Menneskets hjerne er indrettet sådan, at den automatisk slår den rationelle tænkning fra, så vi handler hurtigt, når vi er pressede – hvilket gav super god mening i stenalderen, hvor vi pludselig kunne stå overfor et vildt dyr. Mekanismen er dog knap så smart i 2025, når svindlere presser os bevidst for at sætte vores evne til at tænke os om ud af spil.
”Skynd dig at give mig dit MitID, så jeg kan spærre for svindlerne”. Menneskets hjerne er indrettet sådan, at den automatisk slår den rationelle tænkning fra, så vi handler hurtigt, når vi er pressede – hvilket gav super god mening i stenalderen, hvor vi pludselig kunne stå overfor et vildt dyr. Mekanismen er dog knap så smart i 2025, når svindlere presser os bevidst for at sætte vores evne til at tænke os om ud af spil.
6

Spejling og tillidsopbygning

Spejling bruges ofte af psykologer og andre terapeuter til at skabe tryghed og tillid – og nu også af svindlere. Svindleren spejler dig – bruger de ord, du bruger og spejler dine værdier for at opbygge tillid. Det ses fx ved kærlighedssvindel, hvor en relation langsomt opbygges, før den økonomiske svindel kommer ind i billedet.
Spejling bruges ofte af psykologer og andre terapeuter til at skabe tryghed og tillid – og nu også af svindlere. Svindleren spejler dig – bruger de ord, du bruger og spejler dine værdier for at opbygge tillid. Det ses fx ved kærlighedssvindel, hvor en relation langsomt opbygges, før den økonomiske svindel kommer ind i billedet.
7

Teknisk overlegenhed

”Du skal have installeret et nyt SSL-certifikat, for jeg kan se, at din back-end er i fare for at blive hacket”. Svindlere ved godt, at langt de fleste danskere ikke forstår ovenstående sætning. Ved at bruge komplekse fagtermer eller IT-jargon forvirrer de os, så vi trygt overlader kontrollen til dem.
”Du skal have installeret et nyt SSL-certifikat, for jeg kan se, at din back-end er i fare for at blive hacket”. Svindlere ved godt, at langt de fleste danskere ikke forstår ovenstående sætning. Ved at bruge komplekse fagtermer eller IT-jargon forvirrer de os, så vi trygt overlader kontrollen til dem.

Sådan undgår du at blive manipuleret:

  • Tag dig god tid, og vær skeptisk, før du foretager dig noget! Især hvis nogen presser dig til at handle hurtigt 
  • Brug altid de officielle kontaktveje – aldrig links eller telefonnumre fra beskeder eller emails 
  • Bliver du kontaktet af banken, politiet eller lignende, så ring dem selv op for at høre, om de har kontaktet dig, før du gør noget 
  • Del aldrig MitID, koder eller kontooplysninger - heller ikke til venner og familie 
  • Tjek altid personer og platforme, før du overfører penge   
  • Tal med nogen, hvis du er i tvivl – den du taler med, er ikke blevet manipuleret, så de kan se tingene mere klart 

Ekstra tryghed, når du er online

Selvom det er godt at være skeptisk online, kan uheldet ramme os alle. Derfor får du Telenor Tryghedspakke med i alle internet- og mobilabonnementer.

 

Telenor Tryghedspakke sikrer dig juridisk rådgivning og økonomisk hjælp, hvis du bliver udsat for digital svindel eller online-krænkelser, fx hacking, uønsket billeddeling, falske profiler, mobning eller online-køb, der ikke når frem. Du er også beskyttet mod hjemmesider med virus, svindel eller skadeligt software, og vi blokerer for svindel-sms’er, inden du modtager dem.

 

Telenor Tryghedspakke gør det trygt at være online.

Læs mere