3 gode råd før du poster kommentarer på de sociale medier

06. december 2024 | Sikker på nettet
”Jeg ler højlydt, når jeg ser den slags klynkeri”. ”Hun er jo dum at høre på”.

Den hårde tone fylder meget i kommentarsporene på de sociale medier, og det vil vi hos Telenor gerne være med til at lave om på. Det skal være trygt at deltage i debatten på de sociale medier, så vi kommer tættere på hinanden og opnår større forståelse for hinanden.

Vi har udviklet tre gode råd, som du kan følge, før du poster en kommentar – og følger du dem, bidrager du ikke blot til en bedre tone, du har også større chance for at gøre en forskel for dem, du skriver til. 

2 ud af 3 danskere mener, at tonen på de sociale medier er for hård.  

– Norstat, 2024

1

Giv det 5 minutter

Hver tredje dansker har fortrudt en besked eller kommentar, de har sendt online. Så selvom raseriet koger indeni dig og du bare har lyst til at flyve til tasterne, så vent. Giv dig selv en tænkepause på 5 minutter, hvor du ikke skriver noget. Gå evt. væk fra skærmen, og brug tænkepausen til at overveje, hvad det er, der får dig op i det røde felt? Hvad er det, der gør dig rasende eller ked af det?

Forskere på Videnskab.dk peger på frustrationer i vores eget liv som en af de mulige årsager til, at vi bliver hårde i tonen online, så måske er der i virkeligheden noget i dit eget liv, der trykker?

Når du har taget nogle minutters tænkepause, vil du med stor sandsynlighed være faldet lidt ned, og så er det tid til at gå videre til råd nummer to:  
Hver tredje dansker har fortrudt en besked eller kommentar, de har sendt online. Så selvom raseriet koger indeni dig og du bare har lyst til at flyve til tasterne, så vent. Giv dig selv en tænkepause på 5 minutter, hvor du ikke skriver noget. Gå evt. væk fra skærmen, og brug tænkepausen til at overveje, hvad det er, der får dig op i det røde felt? Hvad er det, der gør dig rasende eller ked af det?

Forskere på Videnskab.dk peger på frustrationer i vores eget liv som en af de mulige årsager til, at vi bliver hårde i tonen online, så måske er der i virkeligheden noget i dit eget liv, der trykker?

Når du har taget nogle minutters tænkepause, vil du med stor sandsynlighed være faldet lidt ned, og så er det tid til at gå videre til råd nummer to:  
2

Gå en tur i modtagerens sko

Husk, at der altid er et rigtigt menneske med følelser og et helt almindeligt liv i den anden ende. Prøv at sætte dig i personens sted, og forestil dig situationen, hvor personen skrev sit opslag. Hvad ville personen gerne opnå med sit opslag?
Når du har taget en lille slentretur i modtagerens sko, er det tid til at hoppe videre til råd nummer 3: 
Husk, at der altid er et rigtigt menneske med følelser og et helt almindeligt liv i den anden ende. Prøv at sætte dig i personens sted, og forestil dig situationen, hvor personen skrev sit opslag. Hvad ville personen gerne opnå med sit opslag?
Når du har taget en lille slentretur i modtagerens sko, er det tid til at hoppe videre til råd nummer 3: 
3

Bliv på din egen banehalvdel

Den besked, du skriver om lidt kan potentielt påvirke andre – ikke bare den du skriver til, men også andre, der læser med i kommentarsporet. Du har derfor en unik chance for at inspirere en flok mennesker til at tænke anderledes.
Hvis du vil have en fornemmelse af, hvad forskellen er, kan du overveje, hvilken af følgende formuleringer, der har størst chance for at ændre din holdning:
1. Mona er en kæmpe idiot.
2. Jeg er uenig med de ting, der står i opslaget. Jeg har selv oplevet noget lignende, og min erfaring er at… Hvad tænker I om det?

Den første kommentar er et angreb og tilføjer ikke noget til debatten. Den spreder negativ energi og vil sandsynligvis gøre Mona ked af det. Den anden kommentar bliver på egen banehalvdel. Den forholder sig åbent og nysgerrigt til emnet og til andres holdninger. Den har potentiale til at bidrage med en nuance, der mangler i debatten.

Med andre ord: skriv din kommentar ud fra dine egne oplevelser og holdninger til emnet, og forhold dig nysgerrigt og åbent, så vil kommentaren blive opfattet som et positivt bidrag til debatten.

God skrivelyst!
Den besked, du skriver om lidt kan potentielt påvirke andre – ikke bare den du skriver til, men også andre, der læser med i kommentarsporet. Du har derfor en unik chance for at inspirere en flok mennesker til at tænke anderledes.
Hvis du vil have en fornemmelse af, hvad forskellen er, kan du overveje, hvilken af følgende formuleringer, der har størst chance for at ændre din holdning:
1. Mona er en kæmpe idiot.
2. Jeg er uenig med de ting, der står i opslaget. Jeg har selv oplevet noget lignende, og min erfaring er at… Hvad tænker I om det?

Den første kommentar er et angreb og tilføjer ikke noget til debatten. Den spreder negativ energi og vil sandsynligvis gøre Mona ked af det. Den anden kommentar bliver på egen banehalvdel. Den forholder sig åbent og nysgerrigt til emnet og til andres holdninger. Den har potentiale til at bidrage med en nuance, der mangler i debatten.

Med andre ord: skriv din kommentar ud fra dine egne oplevelser og holdninger til emnet, og forhold dig nysgerrigt og åbent, så vil kommentaren blive opfattet som et positivt bidrag til debatten.

God skrivelyst!

Friheden til at opleve - trygheden til at turde

Som kunde med internet eller mobilabonnement hos Telenor er du dækket af NetSikker. Det betyder, at du kan ringe og få fri professionel rådgivning eller hjælp, hvis du føler dig krænket.