2025
#digitalpænt for lærere
#digitalpænt har til formål at hjælpe børn til at få en god og tryg digital opvækst. #digitalpænt hjælper med at håndtere elevers digitale udfordringer i 4., 5. og 6. klasse. Vores undervisningsmateriale tager udgangspunkt i de dilemmaer og udfordringer, som opleves på skolerne og er udviklet sammen med læringsbureaet Forstå.
#digitalpænt - Undervisningsmateriale
I #digitalpænt undervisningsmaterialet for 2025 sætter vi fokus på de dilemmaer, som børn kan opleve, når de befinder sig online. Vi har både udviklet podcasts med aktuelle emner og samtalekort, som du kan hente som PDF-fil her.
Undervisningsmaterialet er inddelt i tre kapitler:
Kapitel 1: Eleverne ser en film, hvor en gruppe børn forholder sig til forskellige udsagn relateret til sociale medier og digital trivsel. Og dernæst et oplæg til en snak i klassen om filmens problematikker.
Kapitel 2: Eleverne lytter til podcasts, der indeholder en række aktuelle dilemmaer, som de skal diskutere forskellige løsningsforslag til. Kapitlet har til formål at give eleverne en øget refleksion og handlekompetence i eget liv.
Kapitel 3: Eleverne får instruktion til at udarbejde et klassemanifest, der viser klassens regler for hvordan de gerne vil være sammen på de sociale medier. Klassen har samtidig mulighed for at deltage i konkurrencen om en fælles klasseoplevelse til en værdi af 10.000 kr. Deadline for at deltage i skolekonkurrencen var den 24. oktober 2025.
#digitalpænt understøtter arbejdet med folkeskolens fælles trinmål
For danskfaget (4., 5. og 6. klassetrin):
- Eleven kan begå sig i et virtuelt univers
- Eleven kan forholde sig bevidst til konsekvenserne af sin færden på internettet
- Eleven har viden om digitale profiler og digital kommunikation
- Eleven kan vurdere konsekvensen af ytringer på internettet
- Eleven har viden om muligheder og faldgruber for kommunikation på internettet
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab:
- Eleven kan diskutere handlemuligheder, hvis et barns ret til beskyttelse krænkes
- Eleven kan respektere egne og andres personlige grænser
- Eleven kan vurdere betydningen af gode venskaber
- Eleven har viden om mobning og trivsel
Samt følgende elevpositioner, inden for det tværgående tema IT og medier:
- Eleven som kritisk undersøger
- Eleven som ansvarlig deltager
Anders And blad om digital tryghed
Hos Telenor vil vi gerne gøre det trygt for børn at udforske nettet. Derfor er vi gået sammen med bl.a. Center for Digital Pædagogik og Egmont om en særudgave af et blad, der handler om digital dannelse og online trivsel. Med digitale og sociale medier kan vi så mange spændende ting – som at chatte, se videoer, spille og finde ny viden. Men det skal være trygt, mens vi gør det.
I dette blad kan du læse om de ting, du skal være opmærksom på, så sociale medier og spil bliver ved med at være sjove og trygge. Bliv meget klogere på AI og kunstig intelligens. Du kan også hente bladet gratis i din nærmeste Telenor butik.
Vi må tage ansvar for vores børns digitale liv
1 ud af 3 børn har prøvet at være udsat for digital mobning som eksklusion eller grimme kommentarer online. I Telenor vil vi gerne bidrage til, at vores børn kan færdes trygt på nettet og bruge digitale medier uden frygt for at blive mobbet. Derfor lancerede vi i 2016 #digitalpænt, som har til formål at fremme digital dannelse og bekæmpe digital mobning.
Resultater fra #digitalpænt lærerundersøgelse 2025
føler sig godt klædt på til at arbejde med #digitalpænt.
vurderer, at arbejdet med #digitalpænt bidrager til at hjælpe eleverne med at håndtere dårlige digitale oplevelser.
oplever digital mobning og dårlige digitale oplevelser som et stigende problem blandt eleverne.
Dialogværktøj til forældremøder
De sociale medier er ofte på dagsordenen til forældremøder og et emne, der kan skabe debat og uenighed. Derfor har Medierådet for Børn og Unge udviklet nogle dialogredskaber til hhv. indskoling og mellemtrin med forskellige digitale temaer som den første mobil, tonen på nettet, mobiltid, billeddeling og mobilpolitik, der kan hjælpe med at facilitere en konstruktiv dialog.
Materialet består af 20 aktiviteter, der kan gennemføres på mellem 10-25 min. Materialet indeholder interviewfilm med eksperter, dilemmaer til drøftelse og aktive øvelser til både børn og familie.