#digital dannelse
Vi er nødt til at tage ansvar for vores børns digitale barndom. 1 ud af 3 børn har prøvet at være udsat for digital mobning som eksklusion eller grimme kommentarer online. Det viser en landsdækkende undersøgelse gennemført af analysebureauet Wilke i sommeren 2021.
Vi er nødt til at tage ansvar for vores børns digitale barndom. 1 ud af 3 børn har prøvet at være udsat for digital mobning som eksklusion eller grimme kommentarer online. Det viser en landsdækkende undersøgelse gennemført af analysebureauet Wilke i sommeren 2021.
Årets scenarier
Dette års undervisningsmateriale består af scenarier, som er udviklet med inspiration fra elever, der har fortalt om situationer og hændelser fra virkeligheden. I spillet gennemgår eleverne en historie, der udspiller sig i en klasse, hvor de undervejs har mulighed for at få indblik i de medvirkende personers tanker og følelser. Det giver anledning til refleksion i klassen om egen adfærd på digitale medier og synliggør, hvordan den digitale verden adskiller sig fra den fysiske. Der er et scenarie for hvert klassetrin i materialet:
- 4. klasse - når man føler sig alene/udenfor
- 5. klasse - når man ser ting, som man ikke burde se
- 6. klasse - når ens identitet påvirkes af ting, man ser/oplever
Digital mobning er et stigende problem
Det betyder, at digital dannelse har en stor og vigtig plads i folkeskolen, og med #digitalpænt bidrager Telenor til at uddanne børnene i, man begår sig i den digitale verden.
Anders And og Rip, Rap og Rup går online
Telenor har i samarbejde med bl.a. Center for Digital Pædagogik og Egmont produceret denne særudgave af bladet, der har til formål at sætte fokus på digital dannelse og online trivsel.
Med sjove historier som ”Zzzzzzzsikkerhedseksperten”, ”For meget fjæsbog” og ”Når medierne styrer dig” kan børn og unge blive klogere på, hvad de skal være obs på, når de begår sig online.
I kan hente særudgaven online her
#digitalpænt - til kamp for digital dannelse
Alle børn har ret til en god digital barndom. Hos Telenor vil vi gerne bidrage til, at vores børn kan færdes trygt på nettet og bruge digitale og sociale medier uden frygt for se eller opleve ubehagelige ting. I 2016 lancerede Telenor Danmark vores #digitalpænt program, og indtil nu har vi uddannet og givet mere end 31.000 skoleelever fra 4.-6. klasse redskaber til at passe på sig selv og hinanden online.