#digitalpænt

#digitalpænt - sådan forebygger vi sammen digital mobning

#digitalpænt er et nyt projekt, som sætter fokus på forebyggelse af digital mobning. Som teleselskab ønsker vi at tage ansvar for, at vores børn kan færdes trygt på nettet og bruge de digitale medier uden frygt for at blive mobbet. Læs om hvordan Telenor har arbejdet globalt med digital mobning siden 2009. Se videoen fra vores #digitalpænt arrangement i Tivoli her, hvor 1400 skolebørn deltog sammen med deres lærere for at bekæmpe digital mobning:

Billeder fra #digitalpænt arrangement i Tivoli

Læs mere om arrangementet her: #digitalpænt

Se flere billeder fra arrangementet på Telenors Facebook


DOs & DON'Ts
- for en god digital oplevelse

 

DOs

 

  • Husk at behandle andre på nettet, som du selv ønsker at blive behandlet.
  • Spørg før du deler billeder eller videoer af andre.
  • Forsvar og bak op om den der bliver mobbet ved fx at sende en sød besked til den, der bliver mobbet, eller ved at sige tydeligt stop til den, som mobber.
  • Tag altid en voksen med, hvis du skal mødes med en, som du kun kender fra nettet.
  • Undlad at svare tilbage, hvis du bliver mobbet. Tal til gengæld med en voksen om det, så de kan hjælpe med at få det stoppet på en ordentlig måde.
  • Brug dine private indstillinger og bloker den eller dem, som mobber dig.
  • Husk altid at søge hjælp eller rådgivning, hvis du selv eller andre oplever digital mobning. Du kan tale med en voksen om det eller kontakte en hotline for (digital) mobning, som så kan hjælpe dig videre. 

 

DON'Ts

 

  • Del aldrig dit password med andre.
  • Slet ikke mobbende beskeder, men vis dem til en voksen.

Samarbejde med UNICEF om digital mobning

  • Telenor sponsorerede i 2016 en tendensundersøgelse, som UNICEF gennemførte med fokus på digital mobning blandt elever i 4.-6. klasse. I undersøgelsen sagde 10 % af børnene, at de har oplevet digital mobning, og det mener både vi og UNICEF er 10% for meget. Læs mere om undersøgelsen her. Du kan læse hele rapporten her.
  • UNICEF arbejder i øvrigt med ”Rettighedsskoler” for at uddanne børn og lærere til at forstå rettighederne i Børnekonventionen, og hvordan vi via kendskab til dem kan forebygge digital mobning og lære at behandle hinanden med værdihed og respekt. Du kan blive klogere på, hvordan UNICEF arbejder med børnerettigheder her.

Sådan forebygger du digital mobning

  • Vær en god rollemodel: Tænk over, hvordan du selv opfører dig på de sociale medier og på internettet.
  • Tal med dit barn om deres digitale hverdag: spørg ind til hvad der er sket på nettet i dag på samme måde, som du taler med dem om, hvordan de ellers har det.
  • Hjælp med at sætte grænser: Hjælp dit barn med at sætte grænser for sig selv, og for andre, og mind barnet om, at man ikke skal finde sig i mobning og drillerier.
  • Hold den gode tone: Mind barnet om, at man aldrig skal skrive noget på nettet, som man ikke ville kommunikere face-to-face
  • Vær en god lytter: Lyt interesseret og spørg ind, når dit barn fortæller dig om noget, det har oplevet på de sociale medier og nettet.

 

  •  Du skal ikke acceptere, at andre behandler dig dårligt: Det er dig selv, der bestemmer, hvad du oplever som ubehageligt og sårende. En god huskeregel er, at du ikke skal finde dig i mere drilleri på internettet og mobilen, end hvad du ville gøre i det virkelige liv.
  • Fortæl det til nogen, du stoler på: Tal med dine forældre, venner, søskende, en lærer eller en pædagog. Synes du, det er vanskeligt at tale med nogen, du kender, er der også flere professionelle tjenester, som du kan kontakte via chat, mail eller telefon. Der møder du voksne, som lytter og tager dine følelser alvorligt. Det er helt anonymt og gratis.
  • Lad vær med at svare tilbage på grimme beskeder og kommentarer: Selv om det kan være svært, så lad være med at reagere på grimme beskeder eller kommentarer. Det kan ofte føre til mere mobning. Det, som mobberen ønsker, er ofte at fremprovokere en reaktion.
  • Behold bevismaterialet: Gem eventuelle log eller SMS beskeder, eller tag et screenshot fra en hjemmeside eller en mobilskærm. Det vil gøre det lettere for dig, når du skal vise andre, hvad der er sket. Husk også at notere dato og tidspunkt.
  • Blokér mobberen: Du skal ikke finde dig i at nogen mobber dig – blokér uønskede afsendere, og fjern folk fra din venneliste, som ikke behandler dig ordentligt.

Guidelines i tilfælde af digital mobning

  • Giv opbakning: Hvis dit barn kommer til dig med en konkret sag, så bak op og støt barnet – det at lukke for internetadgangen eller barnets profiler på de sociale medier løser ikke problemet.
  • Svar ikke igen: Lær barnet at man ikke skal svare på krænkende eller ubehagelige beskeder. Det vil sandsynligvis blot føre til mere mobning.
  • Forsøg at løse problemet på laveste niveau først: Forsøg gerne at tale med personen, der mobber, eller en lærer, som kender børnene for at løse problemet.
  • Hjælp med at blokere mobbere: Opfordre gerne barnet til at blokere eller fjerne afsendere af grimme beskeder fra dets venneliste.
  • Behold bevismaterialet: Bevismateriale kan fx være logs, SMS’er eller screenshots. Hvis bevismaterialet bliver gemt, har I vigtige beviser, hvis I ønsker at søge hjælp eller rapportere hændelsen.
  • Søg hjælp: Søg eventuel hjælp og råd hos organisationer, der arbejder med mobning. Husk at det også er muligt at spore anonym mobning.
  • Støt den som bliver mobbet: Det er vigtigt for personen, som bliver mobbet, at vide, at han/hun ikke er alene. Spørg personen, som bliver mobbet, hvordan han/hun har det. Hvis du spørger først, er det lettere for personen at fortælle om det.
  • Giv besked til en voksen –det er ikke at sladre, men at hjælpe: Det kan være vanskeligt for den person, som bliver mobbet at stoppe mobningen selv. Her kan du hjælpe. Tal med en voksen om mobningen. At fortælle andre om noget ubehageligt er ikke at sladre, men at hjælpe. Sig det til dine forældre, en lærer eller pædagog.
  • Tænk,før du skriver: Når du sidder foran skærmen, kan du ikke se reaktionen på personen i den anden ende, men husk, at beskeder og kommentarer kan såre lige så meget på de sociale medier og nettet, som de kan i det virkelige liv. Tænk dig derfor om, før du trykker ”send”. Når du lægger noget op, kan du heller ikke kontrollere, hvad andre gør med indholdet. Ting spreder sig hurtigt, og kan være vanskelige at fjerne igen.
  • Lad være med at sprede mobning: Når du videresender, kommenterer, eller liker en ubehagelig besked, en krænkende video eller et billede, som har til formål at såre nogen, så er du selv med til at mobbe. Det er dig selv, som bestemmer, om du vil være med til at sætte en stopper for digital mobning.
  • Rapporter mobning på internettet og på de sociale medier: Du kan rapportere dårlig opførsel til dem, som ejer hjemmesiden, spillet eller app’en. De fleste har en rapporteringsknap eller kontaktinformation. Du kan også kontakte politiet ved alvorlige sager eller hændelser.

Global indsats mod digital mobning

Digital mobning bliver mere og mere udbredt. Derfor går vi nu ind i kampen i samarbejde med UNICEF under navnet #digitalpænt. #digitalpænt er en del af en større global indsats ”Be Smart Use Heart”, som Telenor kører i 13 lande. Her i videoen sætter børn fra hele verden fokus på problematikken.