#digitalpænt skolekonkurrence 2019
Konkurrencen var for alle 4., 5. og 6. klasser i Danmark og havde til formål at sætte fokus på, hvad digital mobning er, og hvordan man forebygger det.
Tillykke til vinderne
Vi har i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge gennemgået alle de indsendte videoer. Vi har fået rekordmange deltagere og videoer i år, og vil gerne takke alle jer, der har deltaget i konkurrencen. I år har vi kåret en vinder i hver af de fem regioner. Og vinderne er:
Se alle vinderfilmene her
Se videoen nedenfor og hør mere om hvad skolekonkurrencen går ud på (husk lyd).
Om konkurrencen
Konkurrencen er baseret på et rollespil med scenarier, der kan opstå på digitale medier, og giver anledning til refleksion og læring blandt eleverne, hvilket understøtter skolernes arbejde med trivsel og mobning. Selve spillet tager 3-4 lektioner. Dertil kommer videoproduktion.
Dommerpanelet består af repræsentanter fra Telenor og Medierådet for Børn & Unge. Filmene bliver vurderet ud fra et helhedsindtryk af kreativitet, fortolkning og formidling. Der vil blive udtrukket en vinderklasse i hver af de 5 regioner, og hver klasse vinder en udflugt/oplevelse for hele klassen til en værdi op til 10.000 kr.
Nåede du ikke at være med, kan du stadig hente materialet til skolekonkurrencen her, og bruge det i undervisningen.
Tidligere skolekonkurrencer
Siden 2016 har Telenor gennem programmet #digitalpænt haft fokus på at forebygge mobning på de digitale medier. Med en landsdækkende skolekonkurrence for 4., 5. og 6. klasser ønsker Telenor at øge elevernes bevidsthed om, hvordan de kommunikerer på digitale platforme. Du kan se de tidligere skolekonkurrencer og elevernes resultater her:
Dialogværktøj til forældremøder
De sociale medier er ofte på dagsordenen til forældremøder og et emne, der kan skabe debat og uenighed. Derfor har Medierådet for Børn og Unge udviklet nogle dialogredskaber til hhv. indskoling og mellemtrin med forskellige digitale temaer som den første mobil, tonen på nettet, mobiltid, billeddeling og mobilpolitik, der kan hjælpe med at facilitere en konstruktiv dialog.