Mads Steffensen: ”Vi skal tale højt om digital svindel”
De fleste kender Mads Steffensen fra utallige tv-programmer og som dilemma-knuser i Mads og A-holdet. Mads Steffensen er klog på livet og mennesker - men det hjalp ham ikke, da en svindler udgav sig for at være hans el-selskab.
De fleste kender Mads Steffensen fra utallige tv-programmer og som dilemma-knuser i Mads og A-holdet. Mads Steffensen er klog på livet og mennesker - men det hjalp ham ikke, da en svindler udgav sig for at være hans el-selskab.
Sammen med sin gode ven og kollega Flemming Møldrup har Mads sagt ja til at være ambassadør i Telenors kampagne Vær skeptisk online, der sætter fokus på den voksende trussel fra digital svindel, og hvordan vi kan ruste os bedre imod den. Mads og Flemming blev præsenteret for en række eksempler på mails, sms’er og webshops, hvor de skulle vurdere, om det var ægte eller svindel. Det var sværere, end de havde troet.
Test dig selv: Kan du spotte, om eksemplerne er ægte eller svindel?
1 ud af 3
har været udsat for digital svindel.
Undersøgelse foretaget af Norstat, 2024.
Da Mads blev snydt for 8.000 kr.
Mads Steffensen har flere gange været i tvivl, om noget var ægte eller falsk online. Og én af de gange, kostede det ham dyrt. Han fortæller, at han en dag får en mail fra sit el-selskab om, at han skal have 2.700 kr. tilbage. ”Det lød jo meget godt” griner han skævt til Flemming.
”Jeg klikker på linket og indtaster mine kortoplysninger. Da det ikke virker første gang, gør jeg det selvfølgelig igen. Først senere går det op for mig, at jeg slet ikke er kunde, hos det el-selskab, der skrev til mig”.
En bitter lærestreg, hvor Mads ender med at miste 8.000 kr. og som satte sine spor. "Der lærte jeg virkelig en lektie. Når du har fået en lammer, så husker du den" griner Mads.
Se videoen, hvor Mads fortæller hele historien, om dengang han mistede 8.000 kr.:
Først senere går det op for mig, at jeg slet ikke er kunde, hos det el-selskab, der skrev til mig.
– Mads Steffensen
Alt for mange holder det for sig selv
Mads understreger, at svindel jo oftest rammer mennesker, der handler i god tro. "Det er jo ikke, fordi man er dum, når man bliver snydt. Dem der bliver ramt, går ind i det med de bedste intentioner – hvad enten det handler om kærlighed eller økonomi. Men desværre er der nogle, der udnytter det."
Derfor er det vigtigt for Mads at bryde tavsheden omkring digital svindel. Alt for mange holder det for sig selv, når de bliver snydt – af frygt for at virke naive eller uvidende. "Vi skal tale højt om det. Jeg er sikker på, at 8 ud af 10 enten selv har oplevet noget lignende eller kender nogen, der har. Vi skal fjerne den her skamfuldhed. Hvis det sker – så sig det højt.”
Mads er langt fra den eneste, der har haft ubehagelige oplevelser online. Under interviewet fortæller Flemming også, hvordan han har været tæt på flere gange. Og som Mads konstaterer: "Hvis to helt almindelige mænd som os to kan blive snydt, så kan det altså ske for alle."
Hvis to helt almindelige mænd som os to kan blive snydt, så kan det altså ske for alle.
- Mads Steffensen
Er 50+ årige mere udsatte?
Han tilføjer, at han især tror, at det er folk over 50 år, der er mest udsatte. "Mange i den aldersgruppe er jo ikke vokset op med digitale medier som en naturlig del af hverdagen”. Men svindlen rammer ikke kun den aldersgruppe. De unge er faktisk næsten lige så udsatte, viser en ny analyse (Norstat, 2024). Og netop derfor skal vi turde at tale højt om det, så vi på tværs af alle aldre bliver mere skeptiske online.
Læs også: Nej, det er ikke kun mormor, der bliver snydt online
Mads’ bedste råd til andre er simpelt, men vigtigt: "Vær opmærksom. Hvis noget virker bare det mindste mistænkeligt, så klik ikke. Hellere vær’ for forsigtig end at fortryde bagefter."
Og til dem, der allerede har været udsat for digital svindel, er hans budskab klart: "Du skal ikke skamme dig. Det er ikke skamfuldt at blive snydt – det kan ske for alle. Men det vigtigste er, at du lærer af det."
Hvis noget virker bare det mindste mistænkeligt, så klik ikke. Hellere vær’ for forsigtig end at fortryde bagefter.
- Mads Steffensen