Josephine Højbjerg: “Jeg stoler ikke nok på min egen dømmekraft online”
Som 22-årig er skuespilleren Josephine Højbjerg opvokset med digitale medier. Men hun fortæller ærligt om, at hun aldrig føler, at hun har lært at navigere online. ”Jeg føler ikke, at jeg har styr på det”, siger hun.
Som 22-årig er skuespilleren Josephine Højbjerg opvokset med digitale medier. Men hun fortæller ærligt om, at hun aldrig føler, at hun har lært at navigere online. ”Jeg føler ikke, at jeg har styr på det”, siger hun.
Sammen med sin gode ven og kollega Hadi Ka-koush, som hun har spillet sammen med i julekalenderen Tinka, har Josephine sagt ja til at være ambassadør i Telenors kampagne Vær skeptisk online, der sætter fokus på den voksende trussel fra digital svindel – og hvordan vi kan ruste os bedre imod den. Josephine og Hadi blev præsenteret for en række forskellige eksempler på mails, sms’er og webshops, hvor de skulle vurdere, om det var ægte eller svindel.
Det var sværere, end de havde troet.
Test dig selv: Kan du spotte, om eksemplerne er ægte eller svindel?
1 ud af 3
har været udsat for digital svindel.
Undersøgelse foretaget af Norstat, 2024.
Fik hacket sin Snapchat-profil
En morgen vågnede Josephine og opdagede, at hun var logget ud af sin Snapchat-profil. Og det var ikke hende selv, der havde gjort det. “Jeg gik ret meget i panik,” fortæller hun. “Snapchat er jo der, hvor man deler alt muligt mærkeligt. Jeg var bange for, at nogen havde adgang til alle mine samtaler og billeder.” Det viste sig, at hendes konto var blevet hacket. Hun fandt aldrig ud af, hvad der egentlig var sket, men hun handlede hurtigt og skiftede koder alle steder. I dag er hun mere på vagt – og hun er ikke bange for at spørge om hjælp:
“Hvis jeg er i tvivl, om noget er ægte, sender jeg det lige til min storebror. Hvis jeg ikke havde gjort det, så tror jeg faktisk, at jeg var blevet snydt flere gange. Jeg stoler ikke nok på min egen dømmekraft.”
Hun fortæller Hadi, at hun tit oplever at få en mail, hvor hun ikke ved, om den er ægte. Hun har også været inde på mange hjemmesider, hvor hun ikke ved om det er svindel.
Se videoen, hvor Josephine fortæller om dengang, hendes Snapchat blev hacket:
Svindlerne udnytter vores tillid
Josephine ser på flere af eksemplerne og fortæller til Hadi, at hun synes det er skræmmende, at de falske sms’er ligner helt almindelige beskeder. “Det er jo skrevet, som jeg selv kunne finde på at skrive. Når der står: ‘Hey, kan du lige hjælpe mig hurtigt?’ fra en man kender, så reagerer man instinktivt.”
Men det er netop dét, svindlerne udnytter. De spiller på vores travlhed, tillid og impulsive reaktioner. “Det er skræmmende, at man skal være skeptisk – selv hvis det er ens mor eller bedste ven, der skriver,” siger hun.
Læs også: Undgå digital svindel: 7 manipulationsteknikker du skal kende i 2025
Det er skræmmende, at man skal være skeptisk – selv hvis det er ens mor eller bedste ven, der skriver.
– Josephine Højbjerg
Vi må godt spørge om hjælp
Når det kan være svært at se om noget er ægte eller falsk, mener Josephine, at det er vigtigt, vi tør indrømme det – og især bede om hjælp. “Lad være med at forhaste noget,” lyder hendes råd. “Det er netop dét, svindlerne gerne vil have, at vi gør. De vil stresse os til at gøre noget hurtigt. Men stop op – og spørg nogen, hvis du er i tvivl.”