Privatlivspolitik

Telenor A/S (herefter ”Telenor”, ”vi”, ”vores”, ”os”) værdsætter dit privatliv og vægter beskyttelsen af dine personoplysninger meget højt. Derfor er det også vigtigt for os, at du forstår, hvordan vi indsamler og behandler dine personoplysninger.

 

Denne privatlivspolitik vedrører den behandling af personoplysninger, der sker, når vi indsamler oplysninger om dig, herunder når du opretter dig som kunde, samt når du bruger vores tjenester og services, herunder vores hjemmeside.

 

Privatlivspolitikken forklarer også dine rettigheder i forhold til dine personoplysninger, og hvordan du kan udøve disse rettigheder.

 

Privatlivspolitikken skal læses i sammenhæng med vilkårene for den pågældende tjeneste, du bruger, som kan angive yderligere specifikke vilkår vedrørende de personoplysninger, som vi behandler om dig.

 

Telenor som dataansvarlig

Når du bliver kunde hos Telenor og/eller gør brug af Telenors tjenester og produkter, sker der en behandling af personoplysninger om dig. Telenor er dataansvarlig for denne behandling.

 

I denne privatlivspolitik beskriver vi en række forhold omkring vores behandling af personoplysninger. Derudover gælder der for nogle af vores tjenester/produkter, f.eks. finansielle tjenester, eller musik, øvrige særlige vilkår for behandling af personoplysninger. Hvis du bruger én eller flere af disse tjenester/produkter, bør du derfor læse denne privatlivspolitik i sammenhæng med de særlige tjeneste-/produktspecifikke vilkår for behandling af personoplysninger.

 

For så vidt angår brugen af cookies, cookieindstillinger og tilbagekaldelse af samtykke til cookies, kan du læse mere herom i vores cookiepolitik.

 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål vedrørende behandlingen af dine personoplysninger eller udnyttelsen af dine rettigheder, er du altid velkommen til at kontakte os:

 

Telenor A/S, CVR-nr.: 19433692, Frederikskaj 8, 2450 København SV

E-mail: databeskyttelse@telenor.dk

 

Du kan også kontakte Telenors databeskyttelsesrådgiver (DPO) på: databeskyttelse-DPO@telenor.dk

 

Hvordan vi behandler dine personoplysninger

I skemaerne nedenfor følger en nærmere beskrivelse af vores behandling af dine personoplysninger, herunder når du bliver kunde hos Telenor, i forbindelse med brug af Telenors tjenester og produkter, modtagelse af markedsføringsmateriale mv. Af skemaerne fremgår formål, retsgrundlag, typer og kategorier af personoplysninger og kilder, hvorfra dine personoplysninger stammer.

 

Særligt om trafik- og lokationsdata

Vi behandler trafik- og lokationsdata, når du bruger vores telekommunikationstjenester.

  • Trafikdata er de oplysninger, vi behandler, når du bruger et terminaludstyr, eks. en mobiltelefon. Trafikdata behandles med henblik på overførsel af kommunikation i det elektroniske kommunikationsnetværk. Vi behandler også dine trafikdata for, at vi kan tage betaling for din brug af Telenors netværk.
  • Lokationsdata angiver den geografiske placering af det terminaludstyr, som du anvender. Vi behandler dine lokationsdata, da vi skal kende din omtrentlige placering for at kunne levere mobile teletjenester til dig. Dette gøres blandt andet ved at vi indsamler celle-ID, som er information om placering af din enhed på vores netværk, der viser din omtrentlige geografiske placering.

Er du ikke kunde hos Telenor, men foretager du et opkald eller sender en SMS/MMS til en Telenor-kunde, så vil dine trafik- og lokationsdata også blive behandlet. Dette gøres for at kunne overføre kommunikationen i netværket og for at kunne foretage fejlretning på vores netværk.

Hertil behandles oplysninger om: dit telefonnummer og det nummer, du har ringet til, opkaldstidspunktet og opkaldets varighed og din omtrentlige geografiske placering på tidspunktet for opkaldet.  

Detaljeret beskrivelse af behandlinger

Etablering af kundeforhold

Formål

Når du vil indgå et kundeforhold med Telenor, behandler vi dine personoplysninger for at kunne sikre en entydig identifikation af dig som kunde, herunder til navne- og adressevalidering i CPR-registreret. Dine oplysninger behandles ligeledes for at kunne oprette din kundeprofil i vores relevante, interne kundesystemer.

Inden du indgår et kundeforhold med Telenor, behandler vi dine personoplysninger i forbindelse med kredittjek for at sikre, at du er i stand til at overholde de betalingsforpligtelser, der følger med det ønskede abonnement eller produkt.

Personoplysninger, der kan behandles

    • Basis informationer herunder navn, fødselsdato, CPR-nummer
    • Kontaktoplysninger, herunder telefonnummer, adresse, e-mailadresse
    • Finansielle oplysninger herunder billing information, bankoplysninger, kredit-/debit-kortoplysninger
    • Oplysninger om dit device og abonnementstype

Kilder

Personoplysningerne indsamles direkte fra dig og fra andre kilder, såsom CPR-registreret.

Retsgrundlag

  • Telenors legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Disse legitime interesser består i at kunne give dig som kunde den bedste kundeoplevelse, samt reducere risikoen for svindel og økonomisk tab.
  • CPR-nummer behandles på baggrund af samtykke, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 2.
Efterfølgende håndtering af dit kundeforhold samt levering af produkter og tjenester

Formål

Når du har etableret et kundeforhold med Telenor, behandler vi dine personoplysninger for løbende at kunne administrere dit kundeforhold og sikre, at dine oplysninger er korrekte og ajourførte i vores kundesystemer. Henvender du dig til os under dit kundeforhold, behandler vi også dine oplysninger for at kunne validere dig som kunde.

Under dit kundeforhold behandler vi dine personoplysninger for at kunne levere de produkter og tjenester, du køber hos Telenor, for at kunne levere den nødvendige support på dine produkter og tjenester og for at kunne kommunikere med dig om dine købte produkter og tjenester.

Vi behandler også dine personoplysninger for at kunne udsende fakturaer på de køb du foretager dig og for at kunne opkræve betaling for dine købte produkter og tjenester. Får du ikke betalt til tiden, behandles dine personoplysninger også for at kunne udstede rykkere.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Basis informationer herunder navn, aftalenummer, fødselsdato, abonnements ID og kunde ID
  • Kontaktoplysninger, herunder telefonnummer, adresse, e-mailadresse
  • Finansielle oplysninger herunder billing information, oplysninger om din saldo, bankoplysninger, kredit-/debit-kortoplysninger, oplysninger om dine transaktioner hos Telenor
  • Oplysninger om dit device
  • Oplysninger fra telenetværket herunder oplysninger om dit mobile netværk, MSISDN, IMSI, CDR og A- og B-numre

Kilder

Personoplysningerne indsamler vi direkte fra dig under dit kundeforhold og fra andre kilder, herunder CPR-registreret.

Retsgrundlag

  • De fleste af oplysningerne behandler vi for at kunne opfylde vores kontrakt med dig, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b
  • Hvis du kommunikerer med os under dit kundeforhold, så behandler vi dine oplysninger på baggrund af Telenors legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Den legitime interesse består i at kunne hjælpe dig bedst muligt og sikre korrekt levering af produkter og tjenester til dig som kunde.
Kreditvurdering

Formål

Telenor foretager en kreditvurdering af nye og eksisterende kunder, der ønsker at oprette et abonnement og/eller købe et produkt på afbetaling.

Formålet består i at sikre, at du, som kunde, er i stand til at overholde de betalingsforpligtelser, der følger med det ønskede abonnement og/eller produkt og dermed reducere risikoen for svindel og økonomisk tab for Telenor.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Basis informationer herunder navn, alder, abonnement ID, kunde ID, nationalitet og CPR-nummer
  • Kontaktoplysninger herunder adresse og e-mailadresse
  • Finansielle oplysninger herunder billing information og oplysninger om din saldo
  • Oplysninger om din credit score

Kilder

Personoplysningerne indsamles direkte fra dig i forbindelse med dit kundeforhold og fra andre kilder, herunder CPR-registreret, RKI-registreret, BBR samt data- og analysehuse.

Retsgrundlag

  • Samtykke til behandling af CPR-nummer, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 2
  • Telenors legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Den legitime interesse består i at foretage kreditvurderinger for at reducere risikoen for svindel og økonomisk tab.
Udvikling og forbedring af produkter og tjenester

Formål

For at Telenor altid kan have de mest optimale og fordelagtige produkter for dig som kunde, behandler Telenor dine personoplysninger med henblik på at udvikle og forbedre vores produkter og tjenester. Dette kunne f.eks. være i form af interne aggregerede statistikker og analyser omkring tjenester, salg, kunder, netværkstrafik, samt brugen af vores netværk og tjenester for at identificere generelle trends, forbedre vores forståelse af kundeadfærd, og på den baggrund udvikle nye, tilpasse eller lukke tjenester og produkter.

Ligeledes har Telenor brug for at behandle dine personoplysninger med henblik på fejlretning på vores netværk, samt systemer, databaser og applikationer. Ydermere behandler Telenor også dine personoplysninger i forbindelse med test af systemer og processer i forbindelse med opdateringerne og forbedringer, hvis test med personoplysninger er vurderet nødvendigt.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Basis informationer herunder aftalenummer, kundeforhold/abonnementstype, abonnement ID og kunde ID
  • Kontaktoplysninger, herunder telefonnummer, adresse, e-mailadresse
  • Finansielle oplysninger herunder billing information, bankoplysninger, oplysninger om dine transaktioner hos Telenor
  • Oplysninger om dit device
  • Oplysninger fra telenetværket herunder oplysninger om dit mobile netværk, MSISDN, IMSI, CDR og A- og B-numre
  • Adfærdsoplysninger, herunder købsadfærd, længden på kundeforholdet samt adfærd omkring hvor ofte og på hvilken måde du har kontakt til Telenor

Kilder

Personoplysningerne indsamler vi direkte fra dig i forbindelse med dit kundeforhold.

Retsgrundlag

  • For at kunne analysere tendenser og mønstre for derved at kunne tilbyde vores kunder bedre og mere tilpassede tjenester/produkter, behandler vi dine oplysninger på baggrund af Telenors legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f
  • I de tilfælde at Telenor ønsker at lave mere dybdegående persondata på trafikdata eller lokationsdata, vil vi indhente dit forudgående samtykke hertil i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
Overholdelse af gældende lovgivning

Formål

Telenor er underlagt forskellige retlige forpligtelser, herunder reglerne om nummerportabilitet, nummeroplysningsdata, registrering og udlevering af logningsoplysninger til politiet og bogføringsreglerne. Overholdelsen af disse retlige forpligtelser kræver, at Telenor behandler nogle af dine personoplysninger.

Nummeroplysningsdata
Telenor er, som en udbyder af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, forpligtet til at imødekomme rimelige anmodninger om udlevering af nummeroplysningsdata. Telenor behandler derfor dine personoplysninger for at kunne håndtere og administrere nummeroplysningen. Har du hemmeligt eller udeladt nummer, så videregives disse ikke som en del af nummeroplysningsdata.

Nummerportabilitet
Som kunde har du ret til at kunne flytte dit telefonnummer eller din bredbåndsforbindelse til eller fra Telenor. For at kunne håndtere en anmodning om nummerportabilitet, er Telenor nødsaget til at behandle forskellige oplysninger om dig.

Registrering og opbevaring af logningsdata
Som televirksomhed er Telenor forpligtet til at opbevare visse typer af oplysninger om din teletrafik, der genereres i Telenors net. Telenor er altså forpligtet til at registrere og opbevare disse oplysninger om dig. Disse oplysninger opbevarer vi i op til 1 år.

Udlevering af oplysninger til politiet
Telenor er ligeledes forpligtet til at indsamle visse personoplysninger om dig og udlevere disse til politiet på baggrund af politiets anmodning.

Afregning og dokumentation af forbrug
Telenor skal sikre korrekt afregning for og dokumentation af dit forbrug af vores tjenester. Til dette behandles dine oplysninger i op til 3 år.

Korrekt bogføring
Telenor skal holde korrekte og opdaterede regnskaber over Telenors udgifter og indtægter. Til dette behandler vi dine personoplysninger for at kunne sikre en korrekt bogføring i forbindelse med forskellige forhold relateret til dit engagement hos os. Disse oplysninger opbevares i det pågældende regnskabsår og de efterfølgende 5 år.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Basis informationer herunder navn, aftalenummer, abonnement ID og kunde ID
  • Kontaktinformationer herunder telefonnummer, e-mail og adresse
  • Finansielle oplysninger herunder billing information, oplysninger om din saldo, bankoplysninger, kredit-/debit-kortoplysninger, oplysninger om dine transaktioner hos Telenor
  • Oplysninger om dit device, herunder simkortnummer, DSL-nummer og IMEI, IP-adresse
  • Oplysninger om dit kundeforhold herunder oplysning om du har hemmeligt nummer
  • Oplysninger fra vores netværk herunder oplysninger om dit mobile netværk, MSISDN, IMSI, lokationsdata, A- og B numre

Kilder

Personoplysningerne indsamles direkte fra dig, når du er kunde ved Telenor og bruger Telenors tjenester og services, herunder også Telenors netværk.

Retsgrundlag

Dine personoplysninger behandles på baggrund af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, idet overholdelsen af disse retlige forpligtelser indebærer behandling af personoplysninger:

  • For udlevering af oplysninger til politiet: Retsplejeloven (kap. 71-74)
  • For nummerportabilitet og nummeroplysningsdata: Teleloven (§ 31 og kap. 7)
  • For registrering og opbevaring af logningsdata: Logningsbekendtgørelsen (kap. 2)
  • For korrekt bogføring: Bogføringsloven
  • Til afregning og dokumentation af forbrug af Telenors tjenester: Forældelsesloven
Bekæmpelse af svindel og kriminalitet

Formål

Telenor igangsætter løbende initiativer for at bekæmpe og mindske risikoen for svindel og begrænse kriminalitet. Telenor har behov for at behandle dine personoplysninger til dette formål for at kunne håndtere, identificere, vurdere, forhindre og forebygge svindel i forskellige sammenhænge, der kan skade dig som forbruger og Telenor som virksomhed.

Initiativerne indebærer blandt andet identificering af svindel-aktiviteter på telefoninetværket, håndtering af anmeldelser fra vores kunder, der har været udsat for svindel, ordrekontrol og bistand til politiet.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Basis informationer herunder navn, alder, fødselsdato, abonnement ID
  • Kontaktoplysninger herunder telefonnummer, adresse og e-mailadresse
  • Oplysninger om dit device herunder IMEI, DSL-nummer og IP-adresse
  • Oplysninger om din trafik i netværket herunder MSISDN, IMSI, CDR, A- og B-nummer
  • Finansielle oplysninger herunder billing information, kortinformation, MitID, oplysninger om dine transaktioner hos Telenor
  • Oplysninger om din købshistorik
  • Ustrukturerede informationer i form af din skriftlige eller telefoniske henvendelse eller anmeldelse

Kilder

Personoplysningerne indsamles direkte fra dig, når du er kunde ved Telenor, bruger Telenors tjenester og services herunder også Telenors netværk eller når du selv henvender dig til Telenor.

Retsgrundlag

  • For behandling af oplysninger om din trafik i netværket: Persondatasikkerhedsbekendtgørelsen (§§ 3 og 10)
  • I øvrigt behandles personoplysninger på baggrund af Telenors legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Den legitime interesse består i bekæmpe og mindske svindel og kriminalitet rettet mod Telenor og Telenors kunder.
Kundeserviceaktiviteter

Formål

Når du er i kontakt med Telenor, behandler vi dine personoplysninger for at kunne håndtere alle former for henvendelser til vores kundeservicekanaler, som du måtte lave. Dette gælder både telefonisk, over e-mail og på vores sociale medier. Dine oplysninger behandles også, hvis du henvender dig til Telenor med klager eller reklamationer. Oplysningerne behandles også for at kunne uddanne vores kundeservicepersonale og kvalitetssikre vores telefoniske og skriftlige kundeservice.

Telenor optager dine samtaler med kundeservice, når du giver samtykke hertil. Se mere herom i skema om ”Optagelse af telefonsamtaler”.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Basis informationer: Navn, aftalenummer, abonnement ID
  • Kontaktinformationer: Telefonnummer, adresse, e-mailadresse, social media ID
  • Finansielle oplysninger: Billing information, kreditkortoplysninger, oplysninger om din konto hos Telenor og dine transaktioner hos Telenor
  • Oplysninger om din købshistorik, IMEI-nummer, simkort-nummer
  • Alle oplysninger, der er nødvendige at behandle i henhold til din klagesag
  • Ustrukturerede informationer i form af din skriftlige eller telefoniske henvendelse eller klage

Kilder

Oplysninger indsamles direkte fra dig, når du er i kontakt med vores kundeservice.

Retsgrundlag

  • Besvarelse og håndtering af dine henvendelser behandles på baggrund af Telenors legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Disse legitime interesser består i at kunne give dig som kunde den bedste service og bedste kundeserviceoplevelse
  • En klage håndteres efter slutbrugerbekendtgørelsens § 16
Hjemmesidebesøgende

Formål

Når du besøger eller benytter vores hjemmeside, behandler vi personoplysninger om dig for at kunne sikre funktionaliteten af hjemmesiden og for at kunne forbedre og optimere brugeroplevelsen. Vi behandler også dine oplysninger for at kunne danne statistik over brugen af hjemmesiden og for at kunne målrette relevant markedsføring til dig.

Vores cookiepolitik finder også anvendelse, når du benytter vores hjemmeside. Se den her.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Oplysninger om din adfærd på hjemmesiden
  • Oplysninger om den enhed, du besøger hjemmesiden fra

Kilder

Personoplysningerne indsamles direkte fra dig, når du benytter vores hjemmeside.

Retsgrundlag

  • Oplysningerne om dit besøg på vores hjemmeside behandles på baggrund af dit afgivne samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a
  • I øvrigt behandles personoplysninger på baggrund af Telenors legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Disse legitime interesser består i at kunne tilbyde dig som kunde den bedste oplevelse på vores hjemmeside. 
Optagelse af telefonsamtaler

Formål

Ringer du ind til Telenors kundeservice bliver din samtale optaget, hvis du giver dit samtykke hertil. Den optagede samtale omdannes efterfølgende til tekstgrundlag og benyttes efterfølgende til at forbedre Telenors kundeservice gennem kvalitetssikring og uddannelse af Telenors medarbejdere. Den optagede samtale vil blive slettet efter 30 dage. Under omdannelse fra optagelse til tekstgrundlag sker der en automatisk pseudonymisering af dine oplysninger.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Basis informationer: Navn, stemme (ikke til brug for entydig identifikation), kunde ID
  • Kontaktinformationer: Telefonnummer, adresse, e-mailadresse
  • Ustrukturerede informationer i form af de oplysninger, du afgiver under samtalen

Kilder

Oplysninger indsamles direkte fra dig, når du er i kontakt med vores kundeservice.

Retsgrundlag

  • Din telefonsamtale optages, hvis du afgiver dit samtykke hertil, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a
Markedsføring

Formål

Telenor har forskellige markedsføringsaktiviteter hvortil dine personoplysninger kan blive behandlet. Vi behandler dine oplysninger for at kunne markedsføre vores produkter, tjenester og services, og for at kunne målrette vores markedsføring bedst muligt til dig.

Vores markedsføringsaktiviteter består blandt andet i fremsendelse af markedsføringsmateriale eller telefonisk kontakt, hvor du har givet dit samtykke hertil samt analyse og optimering af salg og kunderejse på vores platforme. For at kunne målrette vores markedsføring til dig, kan vi foretage segmentering eller profilering på baggrund af dine personoplysninger.

Personoplysninger, der kan behandles

  • Basis informationer, herunder navn, alder, aftalenummer, abonnement ID, user login og user internal identifier
  • Kontaktoplysninger, herunder e-mailadresse, telefonnummer
  • Finansielle oplysninger, herunder kortinformationer, billing informationer og oplysninger om dine transaktioner hos Telenor
  • Oplysninger op din købsadfærd, købshistorik og din adfærd på vores platforme
  • Oplysninger om dit device, herunder IP-adresse, URL-adresse, browsertype, simkortnummer og DSL-nummer

Kilder

Personoplysningerne indsamler vi direkte fra dig enten som led i dit kundeforhold eller når du færdes på vores platforme.

Retsgrundlag

  • Behandlingen af dine personoplysninger til flere af vores markedsføringsaktiviteter sker på baggrund af dit afgivne samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a
  • Når vi ikke behandler dine personoplysninger på baggrund af dit samtykke, så vil behandlingen ske på baggrund af Telenors legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Den legitime interesse består i at kunne foretage de relevante markedsføringsaktiviteter.
Kameraovervågning

Formål

På Telenors lokationer er der kameraovervågning, og man vil derfor som besøgende blive en del af kameraoptagelse. Dette sker for, at Telenor kan forebygge og opklare kriminalitet samt skabe tryghed og sikkerhed for besøgende i Telenors butikker. Telenor gemmer kameraoptagelserne i 30 dage, medmindre der er hjemmel i lovgivning til at opbevare optagelser i en længere periode. Telenor videregiver kun optagelserne til Telenors databehandler samt til Politiet efter anmodning. Telenors overvågningsområde i butikkerne er kun video, og ikke lydoptagelser.

Personoplysninger, der kan behandles

Medieoptagelser, der viser din færden i Telenor butikkernes overvågningsområde og andre Telenor lokationer overvågningsområde.

Kilder

Personoplysningerne indsamles direkte fra dig, når du besøger Telenor butikkernes overvågningsområde og andre Telenor-lokationer med overvågningsområder.

Retsgrundlag

Medieoptagelserne behandles på baggrund af Telenors legitime interesser, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Disse legitime interesser består i at kunne forebygge kriminalitet og skabe mere tryghed i Telenors butikker.

Samtykke

 

I nogle tilfælde behandler vi dine personoplysninger på baggrund af et samtykke, som du har afgivet. Du kan se mere om, hvilke personoplysninger, der behandles på baggrund af dit samtykke i skemaerne ovenfor. Fælles for al behandling på baggrund af et samtykke gælder dog følgende:

 

  • Behandlingen af dine personoplysninger finder først sted efter du har afgivet dit samtykke
  • Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Dette gøres ved at kontakte vores kundeservice telefonisk eller via mail. Hvis der er tale om et samtykke til markedsføring, kan du trække dit samtykke tilbage via linket i bunden af markedsføringsmailen.
  • Vælger du at tilbagekalde dit samtykke, vil det ikke påvirke den behandling, der er baseret på samtykket forud for tilbagekaldelsen

 

Vi gør opmærksom på at samtykke til brug for behandling af dine identifikationsoplysninger og dit CPR-nummer er nødvendigt for at blive registreret som kunde hos os, herunder for at blive godkendt til at oprette abonnementer hos os og dermed opnå adgang til de tjenester og produkter, som vi tilbyder. Hvis du vælger at trække dit samtykke til identifikationsformål og behandling af dit CPR-nummer tilbage, vil det derfor få konsekvenser for dit kunde- og abonnementsforhold hos os.

 

Særligt om tilbagekaldelse af samtykke til at modtage direkte markedsføringsmateriale

Ønsker du ikke længere at modtage markedsføringsmateriale fra Telenor, kan du tilbagekalde dit samtykke hertil ved at udfylde formularen på følgende link: https://www.telenor.dk/kundeservice/derfor-ringer-vi/

 

Kreditvurdering - Automatisk afgørelse

 

Både nye og eksisterende Telenor kunder, som ønsker at oprette et abonnement og/eller købe et produkt på afbetaling, bliver kreditvurderet. Formålet med kreditvurderingen er at sikre, at du er i stand til at overholde de betalingsforpligtelser, der følger med det ønskede Telenor abonnement og/eller produkt.

 

Ovennævnte vurdering falder inden for kategorien ”automatiske, individuelle afgørelser”, som beskrevet i databeskyttelsesforordningens artikel 22. Ved ”automatiske, individuelle afgørelser” forstås afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling uden nogen menneskelig indgriben.

 

Kreditvurderingen indebærer, at vi indhenter oplysninger om dig dels fra egne kundesystemer (hvis du er eksisterende kunde), dels fra eksterne tredjeparter, herunder CPR-registeret, RKI-registeret, BBR samt data- og analysehuse. Telenor sammenholder disse oplysninger om dig i en statistisk model, udarbejdet (af Telenor) til formålet. Modellen udregner herefter din credit score og træffer på baggrund heraf afgørelse om, hvorvidt du kan godkendes til oprettelse af et abonnement og/eller køb af produkter på afbetaling hos os.

 

De oplysninger der kan bruges til kreditvurderingen, er oplysninger om dig, såsom navn, alder, køn, nationalitet. Derudover også dine kontaktoplysninger som adresse og e-mailadresse. Yderligere vil det være regningsinformation, kundenummer samt skyldig beløb til Telenor.

 

Kreditvurdering er en forudsætning for at indgå en aftale med Telenor om oprettelse af nyt abonnement og/eller køb af produkter på afbetaling, og resultatet af denne vurdering kan have betydning for dine muligheder for at oprette abonnementer og/eller købe produkter på afbetalinger.

 

Hvor vi får dine personoplysninger fra

 

Telenor indsamler dine personoplysninger på følgende måder:

 

  1. Oplysninger, som du selv giver os. eks. når du bliver registreret som kunde hos os, når du henvender dig til os via kundeservice eller sociale medier
  2. Oplysninger, som vi indsamler automatisk, når du bruger vores tjenester. F.eks. når du gør brug af vores kommunikationsnetværk, vores tjenester/produkter og platforme
  3. Oplysninger, som vi indsamler fra andre kilder herunder andre tjenesteudbydere, offentlige myndigheder, offentlige tilgængelige registre, eks. CPR registreret samt andre tredjeparter. Oplysninger vi indsamler fra andre tredjeparter, vil først og fremmest være oplysninger relateret til de tidligere beskrevne kreditvurderinger.
  4. Oplysninger om dig, i form af statistikker og/eller prognoser fra eksterne data- og analyse huse til brug for marketing og segmenteringsformål, så vi kan målrette og tilpasse vores markedsføring af tjenester og produkter til det, der vurderes mest relevant for dig.

 

Når vi indsamler personoplysningerne direkte fra dig, herunder gennem dit brug af vores tjenester/produkter eller på basis af dit samtykke i øvrigt, giver du os personoplysningerne frivilligt og/eller med henblik på at kunne etablere et kundeforhold hos os. Du er ikke forpligtet til at give disse personoplysninger til os. Konsekvenserne af ikke at give os personoplysningerne vil være, at du ikke kan blive kunde hos Telenor og benytte dig af vores tjenester/produkter.

 

Hvor længe vi gemmer personoplysninger

 

Telenor opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at kunne opfylde de ovenfor anførte formål eller som påkrævet i henhold til gældende ret.

 

Telenor gemmer dine almindelige kundedata, så længe du er kunde hos os. Dette er for at kunne opfylde og administrere aftalen med dig.

 

  • Efter bogføringsloven, har vi en forpligtelse til at opbevare regnskabsmateriale i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører.
  • Data, der er relevant for eventuelle krav, der forældes efter forældelseslovgivningen, opbevares af dokumentationsmæssige årsager i 3 år.
  • Som televirksomhed er vi, i henhold til særlig lovgivning om logning, forpligtet til at opbevare visse typer af oplysninger om teletrafik/data, som generes og behandles i Telenors net i 1 år fra registreringstidspunktet.
  • Samtykker til at modtage markedsføringsmateriale fra os opbevares af dokumentationsmæssige årsager, så længe de er gældende og indtil 2 år efter, at de sidst har været anvendt.

 

Videregivelse af personoplysningerne

 

Telenor behandler dine personoplysninger fortroligt, men kan have behov for at videregive dine personoplysninger til følgende kategorier af modtagere:

 

  • Andre teleselskaber/telekommunikationsnetværksoperatører eller tjenesteudbydere. Når du forlader vores kommunikationsnetværk og bruger mobile roamingtjenester i andre teleoperatørers netværk (eks. i udlandet), videregiver Telenor visse personoplysninger om dig, som disse teleselskaber eller tjenesteudbydere kan bruge til egne formål – se afsnittet om Roaming nedenfor
  • Tredjeparter, der leverer tjenester, som du har valgt at forbinde med vores ydelser, i det omfang en sådan deling er nødvendig for at gøre det muligt for dig at bruge disse tjenester
  • Retshåndhævende myndigheder, domstole eller andre offentlige myndigheder, som Telenor er forpligtet til at videregive personoplysninger til ved dom, retskendelse eller andet lovmæssigt krav
  • Udbydere af nummeroplysningstjenester afhængigt af dit ønske herom. Videregivelse af nummeroplysningsdata til 112-formål vil dog altid finde sted, jf. gældende lovgivning
  • Øvrige modtagere, som du anmoder om eller samtykker til, at vi videregiver dine personoplysninger til
  • Eksterne inkassobureauer og kreditoplysningsbureauer, som Telenor har et samarbejde med, ved udebleven betaling efter rykkerforløb
  • Potentielle eller faktiske købere, sælgere eller partnere og deres rådgivere i det tilfælde, at Telenor træffer beslutning om at sælge, købe, fusionere eller på anden vis omorganisere sin forretning
  • Eksterne rådgivere, herunder revisorer, advokater og andre professionelle rådgivere, i det omfang det er nødvendigt for eks. at løse en tvist eller retslige krav.

 

I forbindelse med videregivelse af personoplysninger til ovennævnte modtagere sikrer Telenor, at videregivelsen sker lovligt og i overensstemmelse med den enhver tid gældende databeskyttelseslovgivning, og at modtagerne forpligter sig til at behandle oplysningerne fortroligt.

 

Overførsel af personoplysninger til databehandlere

 

Telenor benytter sig af forskellige, eksterne samarbejdspartnere og leverandører til at hjælpe os med at tilbyde, levere, opkræve, reparere og forbedre vores tjenester/produkter. I den forbindelse overlader vi personoplysninger til disse eksterne samarbejdspartnere og leverandører (databehandlere) til at behandle personoplysningerne på Telenors vegne og efter Telenors instruks.

 

Telenor sikrer sig inden overladelse af personoplysninger til en databehandler, at der indgås en skriftlig databehandleraftale, der lever op til databeskyttelsesforordningens krav, og at nødvendige sikkerhedsforanstaltninger iagttages.

 

Overførsel af personoplysninger til modtagere i lande uden for EU/EØS

 

Telenor overfører primært personoplysninger til tredjeparter, herunder databehandlere, etableret inden for EU/EØS. I nogle tilfælde overfører vi også data til databehandlere udenfor EU/EØS. I de tilfælde, hvor der sker overførsel af personoplysninger til databehandlere uden for EU/EØS, sikrer Telenor et lovligt overførselsgrundlag i overensstemmelse med den til enhver tid gældende databeskyttelseslovgivning.

 

Overførsel kan f.eks. ske på basis af EU-Kommissionens tilstrækkelighedsafgørelser eller standardkontraktbestemmelser. Du kan tilgå standarddokumentet på Kommissionens hjemmeside.

 

Roaming

 

Når du bruger andre teleoperatørers/tjenesteudbyderes kommunikationsnetværk og mobile roamingtjenester (f.eks. i forbindelse med udlandsophold og/eller rejser), kan disse teleoperatører/tjenesteudbydere indsamle og behandle personoplysninger om dig.

 

Vi gør opmærksom på, at andre teleoperatørers/tjenesteudbyderes behandling af dine personoplysninger kan være underlagt anden lovgivning og have et andet beskyttelsesniveau. Desuden sker sådan indsamling, behandling og eventuel videregivelse af dine personoplysninger i overensstemmelse med de respektive teleoperatørers/tjenesteudbyders kontraktmæssige vilkår og privatlivspolitikker og er dermed ikke omfattet af denne privatlivspolitik.

 

Dine rettigheder

 

Som kunde hos Telenor har du en række rettigheder i forbindelse med vores håndtering af dine personoplysninger. Her kan du læse mere om dine rettigheder:

 

  • Retten til indsigt

Du har til enhver tid ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.

 

  • Retten til berigtigelse

Du har ret til at få rettet ukorrekte oplysninger om dig selv rettet. Det kan f.eks. være, at du ved indsigt i dine personoplysninger konstaterer, at oplysningerne er objektive forkerte, ukorrekte eller unøjagtige.

 

  • Retten til sletning

I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

 

  • Retten til at begrænse behandlingen

Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. I sådanne tilfælde må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

 

  • Retten til dataportabilitet

Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.

Retten til at gøre indsigelse

Du har ret til, under visse omstændigheder, at gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger, hvor hjemlen er legitime interesser. Hvis du gør indsigelse, må Telenor ikke længere behandle dine personoplysninger, medmindre vi påviser vægtige legitime grunde til behandlingen, der går forud for dine interesser, rettigheder og frihedsrettigheder, eller behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.

Hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, bedes du gøre dette gennem vores selvbetjeningsløsning MitTelenor. Alternativt kan du henvende dig i en af vores butikker medbringende gyldigt billed-ID.

Du kan desuden klage til Datatilsynet, hvis du mener, at vi ikke behandler dine data i overensstemmelse med de gældende databeskyttelsesregler.

 

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

 

Ændringer til vores privatlivspolitik

 

Vi ændrer og opdaterer løbende vores privatlivspolitik. Datoen ”gældende fra”, der er anført nedenfor, ændres i tilfælde af ændringer. Hvis ændringer i den måde, hvorpå dine personoplysninger behandles, har væsentlig betydning for dig personligt, træffer vi rimelige foranstaltninger for at oplyse dig om ændringerne, så du kan udøve dine rettigheder (f.eks. til at gøre indsigelse mod behandlingen).

 

(Gældende fra: 1. december 2025).