Fakturasvindel: Hvad er det og hvordan beskytter du virksomheden?
Hvad er fakturasvindel?
Fakturasvindel er en gren indenfor økonomisk kriminalitet, hvor svindlere har et formål, som er at sende falske fakturaer til en virksomhed i håb om, at de betaler den uden at blive opdaget.
Svindlerne kan udgive sig for at være en legitim leverandør eller ændre betalingsinformationer på ægte fakturaer, så betalingen går til deres egen konto i stedet for den rette modtager.
Målet er altså at få virksomheden til at overføre penge til svindlernes konto.
Sådan fungerer fakturasvindel i korte træk
Typisk sender en svindler en e-mail til en virksomhed og udgiver sig for at være en af deres leverandører.
I e-mailen informerer svindleren om, at leverandørens bankkonto er blevet ændret, og beder om, at fremtidige betalinger sker til en ny konto.
Samtidig sender svindleren en falsk faktura, som ser ud som om den kommer fra den ægte leverandør, men med den nye, falske bankkonto opført.
Virksomheden, som stoler på, at informationen er ægte, betaler fakturaen til kontoen som er opgivet via e-mailen. - Det er derfor først senere, når den virkelige leverandør følger op på den manglende betaling, at virksomheden indser, at de er blevet udsat for svindel.
Fakturasvindel kan også tage andre former, men fælles for alle er, at svindlerne forsøger at få en virksomhed til at betale en faktura, der ikke er legitim.
Nogle af de forskellige kendte metoder for fakturasvindel er:
Falske fakturaer
Kapring af e-mail
Falske ændringsmeddelelser
Hvor almindeligt er fakturasvindel?
Fakturasvindel er en velkendt form for økonomisk kriminalitet mod virksomheder. Specielt store virksomheder er særligt udsatte, da de ofte modtager mange fakturaer og har komplekse betalingsrutiner, som kan udnyttes i større grad.
MEN små og mellemstore virksomheder (SMV'er) er også særligt sårbare, ofte fordi de har færre ressourcer til at kontrollere alle fakturaer grundigt.
Hvordan sikrer du dig imod fakturasvindel?
Der er flere tiltag, som virksomheder kan implementere for at beskytte sig mod fakturasvindel:
Fakturasvindel er en alvorlig trussel
Virksomheder i alle størrelser bør være opmærksomme på fakturasvindel. Ved at forstå, hvordan svindlen fungerer, og implementere gode rutiner for fakturakontrol, kan virksomheder reducere risikoen for at blive et offer for denne form for økonomisk kriminalitet. Det er vigtigt at være proaktiv i kampen mod fakturasvindel i det digitale landskab.
Hvordan kan man være proaktiv?
For virksomheder, der bruger revisorer, er det smart at have indarbejdede rutiner for arbejdsdeling ved betalingsopgaver, så én person ikke både kan registrere og godkende betalinger. Indførelse af totrinsgodkendelse ved betalingsopgaver sikrer, at den ansvarlige får tjekket og godkendt betalingen, før den gennemføres.
Medarbejdere skaber desværre ofte sikkerhedshuller i virksomhedens digitale infrastruktur og udgør en stor trussel, når det kommer til hackerangreb. Derfor er solid uddannelse det vigtigste forebyggende tiltag, som virksomheden kan implementere.