De tre mest almindelige metoder, som cyberkriminelle bruger til at narre dig
Social manipulation som en farlig faktor
Social manipulation, hvor svindlere narrer folk til at gøre noget, de ikke burde, er en af de mest almindelige metoder, som cyberangribere bruger til målrettet at svindle personer. Metoden har været brugt af svindlere i tusindvis af år.
I nyere tid gør internettet det dog endnu nemmere end førhen. Nu kan cyberkriminelle sidde hvor som helst i verden, lade som om de er hvem som helst og udnytte dette til målrettet at svindle personer.
Nedenfor er de tre mest almindelige metoder for social manipulation, som cyberangribere vil bruge for at prøve at narre dig.
Hvordan opdager og stopper man denne type angreb
Heldigvis findes der nogle almindelige tegn, du kan holde øje med, uanset hvilken af de tre metoder cyberkriminelle bruger:
Pres
Nysgerrighed
Tone of Voice
Følsomme oplysninger
Generisk
Personlig e-mailadresse
Husk altid: Stop. Tænk. Tjek.
Ved at være bevidst om de mest almindelige metoder, angriberne bruger for at narre dig, kan du bedre beskytte dig mod svindel. Husk at stoppe op, tænke over situationen og tjekke for de almindelige tegn som hastværk, pres, nysgerrighed, usædvanlig tone, anmodninger om følsomme oplysninger, generiske hilsener og personlige e-mailadresser, så du undgår at blive offer for svindel.