De tre mest almindelige metoder, som cyberkriminelle bruger til at narre dig

26-11-2024 | Sikkerhed | 3 min
Cyberkriminelle bliver stadig mere udspekulerede i deres metoder til at narre intetanende ofre. Social manipulation er en af de mest effektive taktikker, de bruger, og i denne artikel afslører vi de tre mest almindelige metoder, som cyberangribere benytter til at svindle dig. Lær, hvad phishing, smishing og vishing er, og hvordan du kan beskytte dig selv, ved at genkende de typiske tegn på svindel.

Social manipulation som en farlig faktor

Social manipulation, hvor svindlere narrer folk til at gøre noget, de ikke burde, er en af de mest almindelige metoder, som cyberangribere bruger til målrettet at svindle personer. Metoden har været brugt af svindlere i tusindvis af år.

I nyere tid gør internettet det dog endnu nemmere end førhen. Nu kan cyberkriminelle sidde hvor som helst i verden, lade som om de er hvem som helst og udnytte dette til målrettet at svindle personer.

 

Nedenfor er de tre mest almindelige metoder for social manipulation, som cyberangribere vil bruge for at prøve at narre dig.

Hvordan opdager og stopper man denne type angreb

Heldigvis findes der nogle almindelige tegn, du kan holde øje med, uanset hvilken af de tre metoder cyberkriminelle bruger:

1

Pres

Enhver besked, der lægger pres på en medarbejder for at ignorere eller omgå virksom-hedens sikkerhedspolitikker og procedurer.
Enhver besked, der lægger pres på en medarbejder for at ignorere eller omgå virksom-hedens sikkerhedspolitikker og procedurer.
2

Nysgerrighed

Enhver besked, der skaber stærk nysgerrighed eller virker for god til at være sand, som f.eks. en uafhentet UPS-pakke eller besked om en refusion.
Enhver besked, der skaber stærk nysgerrighed eller virker for god til at være sand, som f.eks. en uafhentet UPS-pakke eller besked om en refusion.
3

Tone of Voice

Beskeder, der tilsyneladende kommer fra en, du kender, som en kollega, men hvor ord-lyden ikke lyder som dem, eller hvor tonen eller signaturen er anderledes.
Beskeder, der tilsyneladende kommer fra en, du kender, som en kollega, men hvor ord-lyden ikke lyder som dem, eller hvor tonen eller signaturen er anderledes.
4

Følsomme oplysninger

Enhver besked, der beder om følsomme oplysninger som din adgangskode eller kredit-kortoplysninger.
Enhver besked, der beder om følsomme oplysninger som din adgangskode eller kredit-kortoplysninger.
5

Generisk

En besked fra en kendt organisation, men som bruger en generisk hilsen, f.eks. "Kære kunde." Hvis PostNord har en pakke til dig, eller din teleudbyder har et faktureringspro-blem, kender de dit navn på forhånd.
En besked fra en kendt organisation, men som bruger en generisk hilsen, f.eks. "Kære kunde." Hvis PostNord har en pakke til dig, eller din teleudbyder har et faktureringspro-blem, kender de dit navn på forhånd.
6

Personlig e-mailadresse

E-mails, der ser ud til at komme fra en legitim organisation, leverandør eller kollega, men som bruger en offentlig e-mailtjeneste som @gmail.com eller @hotmail.com, bør få dig til at dobbelttjekke.
E-mails, der ser ud til at komme fra en legitim organisation, leverandør eller kollega, men som bruger en offentlig e-mailtjeneste som @gmail.com eller @hotmail.com, bør få dig til at dobbelttjekke.

Husk altid: Stop. Tænk. Tjek.

Ved at være bevidst om de mest almindelige metoder, angriberne bruger for at narre dig, kan du bedre beskytte dig mod svindel. Husk at stoppe op, tænke over situationen og tjekke for de almindelige tegn som hastværk, pres, nysgerrighed, usædvanlig tone, anmodninger om følsomme oplysninger, generiske hilsener og personlige e-mailadresser, så du undgår at blive offer for svindel.