Velas

Med Telenor Mobile Device Management (MDM) har rådgivningsvirksomheden Velas forenklet og effektiviseret driften af virksomhedens mobiltelefoni. Resultatet er en stor tidsgevinst ved opsætning af nye mobiltelefoner og en bedre oplevelse for medarbejderne.
 
Fra at skulle opsætte en ny mobiltelefon manuelt kan IT-afdelingen hos Velas med Telenor MDM gøre telefonen klar til kollegaerne med et par klik på musen. Medarbejderne kan tage den nye telefon i brug med det samme uden at skulle hente apps og programmer. De er nemlig allerede udrullet til telefonen med Telenor MDM. Det giver medarbejderen en god oplevelse ved skiftet til en ny mobiltelefon og sparer tid og ressourcer for IT-afdelingen.
 
– Vi har valgt en Telenor MDM-løsning, fordi vi kunne se, at det var en løsning, der kunne forenkle og give os en mere effektiv drift af vores mobiltelefoni. Det handler hovedsageligt om, at vi vil lette administrationen og give en bedre oplevelse til medarbejderne, når de skal skifte til en ny mobiltelefon, siger vicedirektør i Velas Karsten Lauridsen.
 
– Løsningen har levet op til vores forventninger. Vi har med Telenor MDM mindst halveret den tid, som vi bruger på at gøre en ny telefon klar. Samtidig hører jeg fra de medarbejdere, der har fået en ny mobil, at det har været en rigtig god oplevelse, fordi de ikke skal bruge tid og ressourcer på at få en ny telefon op at køre. Med Telenor MDM-løsningen kan de sætte simkortet i telefonen, og så er der de apps og den data, de skal bruge på telefonen. Det er nemt og effektivt, siger Karsten Lauridsen.
 
Velas er en rådgivningsvirksomhed, der er specialiseret i landbrug. Virksomheden med hovedsæde i Søften ved Aarhus har 430 ansatte og afdelinger i seks jyske byer. Velas har kunder i hele Danmark, men dækker primært Midt- og Østjylland.
 
Rådgivningsvirksomheden har gennem flere år haft Telenor som samarbejdspartner på telefoni og internet og skiftede til Telenor MDM i slutningen af 2017. Pt. er cirka 110 af virksomhedens 250 mobilbrugere kommet på den nye løsning, og det skyldes, at Telenor MDM-løsningen stiller krav til medarbejderens mobiltelefon.
 
– Vores ansatte kommer over på Telenor MDM-løsningen i takt med, at de skal have en ny mobiltelefon, og jeg forventer, at alle er kommet over på det nye system medio 2019, fortæller Karsten Lauridsen.
 

Telenor MDM med Android og Samsung

Velas har valgt en MDM-løsning, hvor mobiltelefonernes styresystem er Android, og mobiltelefonerne er af mærket Samsung. Alle mobilenheder bliver gjort klar, og apps og programmer udrulles gennem Samsung KNOX KME-portal.
 
– Vi har helt overordnet en politik om, at vi kun vil have ét styresystem til henholdsvis vores pc’ere, mobiltelefoner og tablets, fordi vi kun vil servicere ét styresystem på den enkelte platform. Når vi har valgt Android som styresystem på vores mobiltelefoner i forbindelse med skiftet til Telenor MDM, skyldes det, at der er stort udvalg af produkter og services på Android. Samtidig er vi selvfølgelig også omkostningsfokuserede, siger Karsten Lauridsen.
 
– Valget af Samsung skyldes, at Samsungs system og telefoner har flere funktioner indbygget, der spiller godt sammen med Telenor MDM i forhold til andre tilsvarende mobiltelefoner, uddyber han.
 

Telenor MDM en fremtidssikret løsning

Rådgivningsvirksomheden har med skiftet til Telenor MDM valgt en model, hvor Telenors RenMobil udrulles på de mobile enheder som en app.
 
Med den udrullede app ”Telenor Ren Mobil” kan vi se mobilstatus på kollegaerne og deres kalender. Det giver et godt overblik og er med til at øge effektiviteten, siger Karsten Lauridsen.
 
I første omgang har Velas med skiftet til Telenor MDM haft fokus på at give medarbejderne en bedre oplevelse og spare tid for IT-afdelingen i forbindelse med udlevering og klargøring af nye mobiltelefoner. Vicedirektøren ser dog flere fordele ved Telenor MDM-løsningen.
 
– Nu har vi implementeret Telenor MDM med et blik for forenkling og en mere effektiv drift af vores mobiltelefoni, men det er en fremtidssikret løsning, som vi valgt. Det giver os mulighed for løbende at tilpasse vores mobiltelefoniløsning til vores behov. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi over tid – og når alle brugere er kommet over på Telenor MDM – sætter større fokus på de sikkerhedsperspektiver, der ligger i løsningen, siger Karsten Lauridsen.
 

IT-afdelingen sparer tid og ressourcer

Hos Velas har skiftet til Telenor MDM-løsningen været en god oplevelse både for IT-afdelingen og for de medarbejdere, der har fået nye mobiltelefoner, fortæller Karsten Lauridsen.
 
– Jeg har kun fået gode tilbagemeldinger fra de medarbejdere, der har været involveret i den daglige proces med at implementere Telenor MDM-løsningen. Vores medarbejdere, der har skiftet mobiltelefoner, efter vi er kommet på Telenor MDM, har også rost oplevelsen. Det er nemt og simpelt, fordi de kan tage telefonen i brug med det samme. Så der er ros både til Telenor MDM-løsningen og til vores IT-afdeling, siger Karsten Lauridsen.
 
IT-konsulent i Velas Gert Overgaard, der har været ansvarlig for implementeringen af Telenor MDM-løsningen i virksomheden og står for udlevering og administration af mobiltelefoner, har oplevet et professionelt samarbejde med Telenor.
 
– Telenor stillede med to mand i forhold til undervisning og opsætning af Telenor MDM. Det kørte fra dag et og fungerer rigtig godt, og Telenor er altid klar på sidelinjen, hvis vi har spørgsmål, siger Gert Overgaard.
 
Med det nye system klargør Velas mobiltelefonerne ved hjælp af Samsungs portal på nettet og skal ikke længere manuelt lægge apps og programmer ind på telefonen. Det hele klares fra centralt hold.
 
– Det er nemt at bruge og tidsbesparende. Før brugte vi cirka en time på at sætte en telefon op. Nu kan vi gøre det på under den halve tid. Bliver en telefon stjålet eller glemt kan vi wipe den og nulstille den, og medarbejderen kan få ny en telefon, der er klar til brug, siger Gert Overgaard.
 
– Telenor MDM er et rigtig godt værktøj, der sparer tid i opsætningen af telefonerne, og RenMobil giver et godt overblik. Du slipper for at ringe forgæves og kan se status på din kollega. I en organisation som vores, hvor vi har medarbejdere på seks adresser, er det et vigtigt værktøj, siger Gert Overgaard.

Professionel MDM-proces

Vicedirektør Karsten Lauridsen er glad for samarbejdet med Telenor, og arbejdet med Telenor MDM-løsningen har kun forstærket indtrykket af Velas’ kommunikationspartner.
 
– Jeg anbefaler Telenor til både vores kunder og samarbejdspartnere. De leverer en god kundeservice og er professionelle hele vejen igennem. En oplevelse, som vi bare er blevet bekræftet i gennem processen med Telenor MDM, siger Karsten Lauridsen.
 
– En anden ting, der tjener Telenor til ros er, at vi sjældent oplever nedetid. Det er en stor forbedring i forhold til vores tidligere leverandør og betyder meget for os. Vi sælger ”tid” til vores 7000 kunder, og vi har ikke noget at sælge, hvis ”tiden” er væk, siger Karsten Lauridsen.
 
I kølvandet på indførelsen af Telenor MDM i rådgivningsvirksomheden har Velas lavet en aftale med Telenor om et Workfullness-forløb i efteråret. Det skræddersyede forløb til Velas bliver for udvalgte ansatte i Velas’ tre største afdelinger i Søften, Viborg og Horsens.
 
– Målet med Workfullness-forløbet er, at vores medarbejdere får et indblik i, hvordan digitale værktøjer som mobiltelefoner bør bruges i hverdagen på arbejdspladsen, så de er en hjælp og ikke en stressfaktor, siger Karsten Lauridsen.

Hvorfor har Velas valgt Telenor MDM?

• Telenor MDM forenkler og effektiviserer driften af Velas’ mobiltelefoni
• Velas sparer tid i opsætningen af nye mobiltelefoner
• Løsningen er fremtidssikret og kan løbende tilpasses Velas’ behov
• Med den udrullede app ”Telenor Ren Mobil” kan medarbejderne se mobilstatus på kollegaerne

Skal vi finde den rigtige løsning til din virksomhed?

Kundeservice ikon

Vores eksperter er klar til at hjælpe dig i gang med den rigtige løsning.

Bestil et opkald