Brug for hjælp? Ring til os på 72 100 100

Langsom hastighed på bredbånd

Oplever du sorte huller i din internetforbindelse, falder din hastighed pludselig eller er din reelle hastighed lavere end dit abonnement, kan du få tips til at rette fejlen her.

Tag hastighedstesten
Tjek om der er driftsforstyrrelser i dit område

Hvorfor er dit Bredbånd langsomt?

Ofte er der en enkel forklaring på, at dit Bredbånd arbejder langsomt. Men vær opmærksom på, at jo flere meter ledning dit Bredbånd skal igennem eller jo flere computere, der er logget på dit netværk på samme tid, jo flere Mbit kræver det, før du har en konstant og høj internethastighed.

Tjek ledningerne
Da du satte din router op, brugte du da en forlængerledning eller andre ledninger end dem, du modtag sammen med routeren fra Telenor? Vi anbefaler, at ledningen fra hovedstikket til din router er maksimum tre meter langt – og bruger du andre ledninger end de originale, kan du skade dit udstyr.

Tjek også, om alle ledninger sidder rigtigt i stik. De kan ved en fejl være blevet skubbet lidt ud.

Hvor mange bruger netværket på samme tid?
Jo flere der bruger af forbindelsen på samme tid, jo mere skal bredbåndsforbindelsen trække og derfor kan hastigheden være lavere.

Er din bredbåndsforbindelse trådløs?
Komforten ved at have trådløst internet i husstanden, koster lidt på hastigheden. Men du kan meget nemt optimere dit trådløse netværk, 

Optimer dit trådløse netværk

Er hastigheden på dit Bredbånd rigtig?

Har du testet hastigheden på dit Bredbånd, og er hastigheden lavere end den burde være, kan du starte med at genstarte din router. Det kan i langt de fleste tilfælde kickstarte routeren og få op på den rigtige hastighed igen.

På Mit Telenor kan du se hastigheden på dit abonnement.

Sådan genstarter du din router

  1. Sluk din router på on/off-knappen eller sluk routeren på stikkontakten
  2. Vent ca. 20 sekunder
  3. Tænd routeren igen
  4. Vent nu 3-5 minutter og test nu din hastighed igen ved fx at gå på nettet eller tag en hastighedstest

Er din hastighed stadig lav?
Luk alle andre programmer end dit browserprogram, da de kan sænke din hastighed. Fx programmer du bruger til at downloade tunge filer med.

Er din forbindelse trådløs (Wi-Fi)
Er din forbindelse IKKE trådløs

Genstart din router

Bruger din router en kanal med meget trafik, kan det sænke hastigheden på din forbindelse. Tidligere skulle du manuelt scanne efter en ny kanal, men vores intelligente routere – Technicolor TG788vn-v2 og Prestige 2601HN-F1 – scanner automatisk efter den bedste kanal, når du tænder, resetter eller genstarter den.

Derfor, oplever du, at din forbindelse er blevet langsom, kan du genstarte din router og dermed tvinge den til at finde en ny og mindre trafikeret kanal. Det vil ofte være nok til at få routeren op i fart igen.

Er du kunde hos Telenor, og har du en routere af ældre dato (fx Zyxel 2601), kan du gratis få den ombyttet til en ny router. Ring til Kundeservice på 72 100 100.

Vi holder øje med din forbindelse

Telenors teknikere foretager hele tiden målinger af vores netværk – og opdager vi, at din hastighed over en periode har været for lav, kontakter vi dig.

Kontakt Kundeservice – vi har altid åbent

Kan du ikke selv gøre noget ved den langsomme forbindelse, kan du altid ringe til Kundeservice på 72 100 100. Vi kan bedst hjælpe dig, hvis du er i nærheden af din computer og router, når du ringer til os.