Brug for hjælp? Ring til os på 72 100 100

Du kan skifte udbyder i udlandet

Fra den 1. juli 2014 kan du selv vælge en anden udbyder, når du bruger data i EU og EØS-landene. Du kan selvfølgelig altid blive hos Telenor og få glæde af vores nedsatte udlandspriser – så behøver du ikke foretage dig noget. Se vores udlandspriser.

Vælg en alternativ udbyder af data, når du er ankommet. Det hedder også Local Break Out (LBO). Vær opmærksom på, at du stadig afregnes af Telenor på tale, sms og mms. Det er altså alene data, du køber hos den alternative udbyder.

  1. Du får fx tilbudt en ny udbyder, når du lander i en lufthavn, ankommer til dit hotel eller lignende. Med LBO bruger du data på det netværk, som udbyderen ejer i det pågældende land. Det betyder, at du selv skal vælge udbyderens netværk på din mobil.
    Søg netværk på iPhone
    Søg netvæk på Android
  2. For at bruge data på den valgte udbyders netværk skal du desuden ændre adgangspunktet (APN) på din mobil.
    Sådan ændrer du APN på iPhone
    Sådan ændrer du APN på Android 
    Sådan ændrer du APN på Windows

    Når du har lavet aftalen med udbyderen, sender de en sms eller mail som bekræftelse på, at din aftale er aktiveret. Denne bekræftelse vil også indeholde prisinformation og hjælp til, hvordan du ændrer dine mobilindstillinger for at kunne bruge data.
  3. Når du kommer tilbage til Danmark, skal du selv sikre, at adgangspunktet (APN) i din mobil er ændret tilbage til "internet" for igen at kunne bruge data på Telenors netværk.

Spørgsmål og svar

+-
Hvordan indgår jeg en aftale med en alternativ udbyder?

Du skal følge anvisningerne fra den udbyder, du vælger at benytte.

Ved indgåelse af en aftale med en alternativ udbyder af tale, sms og data i EU/EØS lande, skal du bruge dit telefonnummer samt dit simkort-nummer. Du finder simkort-nummeret på dit simkort.

Du kan kun benytte dig af alternative udbydere i EU/EØS lande, hvis de allerede har indgået aftale med Telenor.

+-
Hvad koster det at bruge tale, SMS og data med en alternativ udbyder?

Det afhænger af den udbyder, du vælger i stedet for Telenor, da priserne bliver fastsat af den pågældende udbyder. Vær opmærksom på, at ved indgåelse af en aftale med en alternativ udbyder, skal du typisk betale forud med dit kreditkort.

+-
Hvilke typer tale, sms og data er inkluderet?
  1. Alternative Roaming Provider (ARP) - tale, sms og data
    1. Opkald foretaget i EU/EØS lande til et telefonnummer, som hører hjemme i et EU/EØS land.
    2. Opkald modtaget i et EU/EØS land, uanset hvor opkaldet kommer fra.

      Vær opmærksom på, at hvis du ringer til et telefonnummer, som ligger udenfor EU/EØS, vil du modtage en regning fra Telenor på dette opkald. Priserne på disse opkald følger Telenors sædvanlige priser på opkald i udlandet.
    3. Sms, sendt fra et EU/EØS land til et mobilnummer, som hører hjemme i et EU/EØS land.
    4. Sms modtaget i et EU/EØS land, uanset hvor sms'en kommer fra.

      Vær opmærksom på, at hvis du sender en sms til et mobilnummer, som ligger udenfor EU/EØS vil du modtage en regning fra Telenor på denne sms.
      Priserne på disse sms'er er i henhold til Telenors sædvanlige priser på sms sendt i udlandet.
    5. Alle datatransaktioner inklusive mms - foretaget i et EU/EØS land.
  2. Local Break Out (LBO) – kun data. Alle datatransaktioner eksklusive mms - foretaget i et EU/EØS land. Vær opmærksom på, at afsendte/modtagne mms bliver afregnet af Telenor i henhold til Telenors sædvanlige priser på mms i udlandet.
+-
Hvilke lande er omfattet?

Samtlige EU-lande: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland (herunder Ålandsøerne), Frankrig (herunder Martinique, Guadeloupe og Saint-Martin, French Guyana, Réunion og Mayotte), Grækenland, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Holland, Polen, Portugal (herunder Madeira og Azorerne), Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien (herunder De kanariske øer, Ceuta og Melilla), Storbritannien (herunder Gibraltar), Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig

De tre EØS-lande: Norge, Island og Liechtenstein.

+-
Kan jeg stadig bruge tale, sms og data udenfor EU/EØS, når jeg har indgået en aftale med en alternativ udbyder i EU/EØS?

Ja, så snart du befinder dig i et land udenfor EU/EØS, vil Telenor fortsætte med at tilbyde både tale, sms og data til de priser, du kender. Du modtager en regning fra Telenor, som du plejer. Telenor forsætter også med at sende prisinfo på sms samt udøve Surfkontrol Udland, medmindre du har valgt det fra.

+-
Hvilke netværk kan jeg bruge, når jeg er i udlandet?
  1. Ved ARP – tale, sms og data pakke - kan du benytte alle de netværk, som Telenor har en udlandsaftale med.
  2. Ved LBO – kun data - kan du benytte det (eller de) netværk som den alternative udbyder ejer.
+-
Hvordan opsiger jeg en aftale hos en alternativ udbyder?
  1. Ved ARP - udbyder af tale, sms og data - skal du opsige direkte hos den pågældende udbyder.
  2. Ved LBO - udbyder af data - kan du opsige aftalen direkte hos den pågældende udbyder. Undersøg evt. regler for opsigelse hos den pågældende udbyder inden du foretager et køb hos denne.
+-
Kan jeg fortryde min aftale med en alternativ udbyder?

Eventuelle fortrydelsesrettigheder skal fremgå af den alternative udbyders betingelser for køb.

+-
Hvis jeg får brug for hjælp, hvem skal jeg kontakte?

Når du har indgået en aftale med en alternativ udbyder, og benytter denne udbyders service, skal du kontakte dennes kundeservice, hvis du har spørgsmål. Telenor kan ikke yde kundeservice på de ydelser, du køber hos en alternativ udbyder.

+-
Kan alle Telenor-kunder indgå aftaler med andre udbydere i EU/EØS?

Som udgangspunkt ja.

Der er dog visse begrænsninger, se nedenfor.

  1. Ved ARP - tale, SMS og data
    Følgende kan ikke indgå en aftale:
    1. Kunder som har et Travel tale tillæg på deres mobilabonnement.
    2. Kunder som har et Dobbelt Sim-abonnement.
    3. Kunder som har et MDA (data) abonnement.
    4. Kunder som er blokeret hos Telenor som følge af misligholdelse af aftale eller opnået max på sin forbrugskontrol.
    5. Kunder som har spærring for brug af roaming i udlandet (tale, sms og data)
    6. Kunder som har Multiplan-abonnement
  2. Ved LBO – kun data 
    Følgende kan ikke indgå en aftale:
    1. Kunder som har spærring for brug af data i udlandet.
    2. Kunder som har MDA 3G Spær på deres abonnement.
    3. Kunder som har Dobbelt Sim-abonnement.
    4. Kunder som er blokeret hos Telenor som følge af misligholdelse af aftalen eller opnået max på sin forbrugskontrol.

Telenor tilbyder spærring for køb via begge slags alternative udbydere.

+-
Virker Surfkontrol Udland, når jeg har aktiveret en aftale med en alternativ udbyder?

Når du har aktiveret en aftale med en alternativ udbyder, er det den pågældende udbyders pligt at tilbyde denne service, imens du befinder i EU/EØS lande.

+-
Ansvar

Telenor har ingen indflydelse på og intet ansvar for, hvordan andre udbydere i EU/EØS-lande sammensætter tjenester og priser samt markedsfører disse.

De skal blot overholde den gældende EU-lovgivning på området.