Brug for hjælp? Kontakt os

Du kan skifte udbyder i udlandet

Du har mulighed for at vælge en anden udbyder, når du bruger data i EU og EØS-landene. Du kan selvfølgelig altid blive hos Telenor og få glæde af vores nedsatte udlandspriser – så behøver du ikke foretage dig noget.

Se vores udlandspriser

Du kan vælge en alternativ udbyder af data, når du er ankommet - det hedder også Local Break Out (LBO). Vær opmærksom på at du stadig afregnes af Telenor på tale, sms og mms. Det er altså alene data, du køber hos den alternative udbyder.

Sådan gør du

Du får fx tilbudt en ny udbyder, når du lander i en lufthavn, ankommer til dit hotel eller lignende. Med LBO bruger du data på det netværk, som udbyderen ejer i det pågældende land. Det betyder, at du selv skal vælge udbyderens netværk på din mobil.

Søg netværk på iPhone
Søg netvæk på Android

For at bruge data på den valgte udbyders netværk skal du desuden ændre adgangspunktet (APN) på din mobil.

Sådan ændrer du APN på iPhone
Sådan ændrer du APN på Android
Sådan ændrer du APN på Windows

Når du har lavet aftalen med udbyderen, sender de en sms eller mail som bekræftelse på, at din aftale er aktiveret. Denne bekræftelse vil også indeholde prisinformation og hjælp til, hvordan du ændrer dine mobilindstillinger for at kunne bruge data.

Når du er tilbage i Danmark 

Når du er hjemme igen, skal du selv sikre at adgangspunktet (APN) i din mobil er ændret tilbage til "internet" for igen at kunne bruge data på Telenors netværk.

Bruger du din arbejdsmobil på rejsen? Så tjek lige din virksomheds telefonipolitik, inden du evt. skifter udbyder i udlandet.

Spørgsmål og svar

Du skal følge anvisningerne fra den udbyder, du vælger at benytte.

Du kan kun benytte dig af alternative udbydere i EU og EØS-lande, hvis de allerede har indgået aftale med Telenor.

Det afhænger af den udbyder, du vælger i stedet for Telenor, da priserne bliver fastsat af den pågældende udbyder. Vær opmærksom på, at ved indgåelse af en aftale med en alternativ udbyder, skal du typisk betale forud med dit kreditkort.

  1. Local Break Out (LBO) – kun data
    Alle datatransaktioner eksklusiv mms - foretaget i et EU/EØS land. Vær opmærksom på, at afsendte/modtagne mms bliver afregnet af Telenor i henhold til Telenors sædvanlige priser på mms i udlandet.

Samtlige EU-lande: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland (herunder Ålandsøerne), Frankrig (herunder Martinique, Guadeloupe og Saint-Martin, French Guyana, Réunion og Mayotte), Grækenland, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Holland, Polen, Portugal (herunder Madeira og Azorerne), Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien (herunder De kanariske øer, Ceuta og Melilla), Storbritannien (herunder Gibraltar), Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig samt de tre EØS-lande: Norge, Island og Liechtenstein.

Ja, så snart du befinder dig i et land udenfor EU/EØS, vil Telenor fortsætte med at tilbyde både tale, sms og data til de priser, du kender. Du modtager en regning fra Telenor, som du plejer. Telenor forsætter også med at sende prisinfo på sms samt udøve Surfkontrol Udland, medmindre du har valgt det fra.

 Ved LBO – kun data - kan du benytte det (eller de) netværk som den alternative udbyder ejer.

Ved LBO - udbyder af data - kan du opsige aftalen direkte hos den pågældende udbyder. Undersøg evt. regler for opsigelse hos den pågældende udbyder inden du foretager et køb hos denne.

Eventuelle fortrydelsesrettigheder skal fremgå af den alternative udbyders betingelser for køb.

Når du har indgået en aftale med en alternativ udbyder, og benytter denne udbyders service, skal du kontakte dennes kundeservice, hvis du har spørgsmål. Telenor kan ikke yde kundeservice på de ydelser, du køber hos en alternativ udbyder.

Som udgangspunkt ja.

Der er dog visse begrænsninger, se nedenfor.

  1. Ved LBO – kun data: Følgende kan ikke indgå en aftale:
    1. Kunder som har spærring for brug af data i udlandet.
    2. Kunder som har MDA 3G Spær på deres abonnement.
    3. Kunder som har Dobbelt Sim-abonnement.
    4. Kunder som er blokeret hos Telenor som følge af misligholdelse af aftalen eller opnået max på sin forbrugskontrol.

Telenor tilbyder spærring for køb via alternative udbydere.

Når du har aktiveret en aftale med en alternativ udbyder, er det den pågældende udbyders pligt at tilbyde denne service, imens du befinder i EU/EØS lande.

Telenor har ingen indflydelse på og intet ansvar for, hvordan andre udbydere i EU/EØS-lande sammensætter tjenester og priser samt markedsfører disse.

De skal blot overholde den gældende EU-lovgivning på området.

Hjalp denne side dig?
Tak for hjælpen med at gøre siden bedre