Brug for hjælp? Ring til os på 72 120 000

Langsom hastighed på dit Bredbånd

Oplever du sorte huller i din internetforbindelse, falder din hastighed pludselig eller er din reelle hastighed lavere end dit abonnement, kan du få tips til at rette fejlen her. 

Test din hastighed
Tjek om der er driftsforstyrrelser i dit område

Hvorfor er dit Bredbånd langsomt?

Ofte er der en enkel forklaring på, at dit Bredbånd arbejder langsomt. Men vær opmærksom på, at jo flere meter ledning dit Bredbånd skal igennem eller jo flere computere, der er logget på netværket på samme tid, jo flere Mbit kræver det, før man har en konstant og høj internethastighed.

Tjek ledningerne
Vi anbefaler, at ledningen fra hovedstikket til routeren er maksimum tre meter langt – og at der ikke bruges andre ledninger, end dem du har fået fra Telenor. Tjek også, om alle ledninger sidder rigtigt i stik. De kan ved en fejl være blevet skubbet lidt ud.

Hvor mange bruger netværket på samme tid?
Jo flere der bruger af forbindelsen på samme tid, jo mere skal bredbåndsforbindelsen trække, og derfor kan hastigheden være lavere.

Er din bredbåndsforbindelse trådløs?
Komforten ved at have trådløst internet, koster lidt på hastigheden. 

Er hastigheden på dit Bredbånd rigtig?

Har du testet hastigheden på dit Bredbånd, og er hastigheden lavere end den burde være, kan du starte med at genstarte din router. Det kan i langt de fleste tilfælde kickstarte routeren og få op på den rigtige hastighed igen.

Ring til os, hvis du er i tvivl om hastigheden på dit abonnement. 

Sådan genstarter du din router:

  1. Sluk din router på on/off-knappen eller sluk routeren på stikkontakten
  2. Vent ca. 20 sekunder
  3. Tænd routeren igen
  4. Vent 3-5 minutter og test nu din hastighed igen ved fx at gå på nettet eller tage en hastighedstest

Er din hastighed stadig lav?
Luk alle andre programmer end dit browserprogram, da de kan sænke din hastighed. Fx programmer du bruger til at hente eller downloade tunge filer med.

Er din forbindelse trådløs (Wi-Fi)
Er din forbindelse IKKE trådløs

Genstart din router

Bruger din router en kanal med meget trafik, kan det sænke hastigheden på din forbindelse. Tidligere skulle du manuelt scanne efter en ny kanal, men vores intelligente routere – Technicolor TG788vn-v2 og Prestige 2601HN-F1 – scanner automatisk efter den bedste kanal, når du tænder, resetter eller genstarter den.

Derfor, oplever du, at din forbindelse er blevet langsom, kan du genstarte din router og dermed tvinge den til at finde en ny og mindre trafikeret kanal. Det vil ofte være nok til at få routeren op i fart igen.

Kontakt Kundeservice – vi har altid åbent

Kan du ikke selv gøre noget ved den langsomme forbindelse, kan du altid ringe til Kundeservice på 72 120 000. 

Hjalp denne side dig?
Tak for din feedback